20-كَذَبَ ، به معني : وَجَبَ و به اين معني غير از صيغه غائب ماضي ديده نشده و اسم بعدش فاعل است و به اقتضاء معنايش با كلمه عليك و مانند آن آورده مي شود ، مانند كذب عليكم الحجّ و كذب عليك العسل و مقصود در اين مثال ها واجب شرعيّ نيست ، بلكه ترغيب به عمل است و عسل در مثال دوم ممكن است ف عسل خوراكي باشد و ممكن است راه رفتن تند باشد و اين كلام از عمر نقل شده كه به عمرو بن معديكرب گفت وقتي كه از درد ، عصب پا شكايت كرد و گاهي كلمه علي را حذف مي كنند و كاف خطاب بعدش را مي گذارند ، مانند حديثي كه از پيغمبر (ص) نقل شده : فمن احتجم فيوم الخميس و الاحد كذباك : هر كسي كه حجامت مي كند پس روز پنجشنبه و يك شنبه واجب است بر تو ، تقديرش كذبا عليك است و مقصود ترغيب بر حجامت كردن است در اين دو روز براي هر كس كه مي خواهد حجامت كند و گاهي علي و مدخولش هر دو در تقدير است مانند شعر عنترة عبسيّ كه در ديوانش مذكور است ، به زنش مي گويد :
كذب العتيق و ماءُشِنّ بارد
ان كنت سائلتي غبوقاً فاذهبي
: واجب است خرماي خشك و آب خنك مشك - اگر غبوق از من مي خواهي پس برو ، تقدير كذب عليك است ، يعني آنها را بخور و به آنها قناعت كن ، غبوق از من مخواه ، غبوق طعام و شراب شامگاه را گويند ، مانند صبوح كه طعام وشراب صبح گاه است .