فاءالفعل در بعضي از صيغه هاي مصدرش حذف و در بعضي ابدال گرديده ، چنانچه در مثال ها مشاهده شد و گفته اند در آنجا كه فاءالفعل حذف شده اصلش فعلة بوده ، حركت فاءالفعل را به عين الفعل دادند و آن را حذف نموده بر وزن علة شد .
صيغه هاي ماضي بر هر وزني باشد مانند صحيح صرف مي شود و هيچ گونه اعلالي درش نيست ، چنانچه مي گويي : وعد وعدا وعدوا وعدتْ وعدتا وعدن وعدتَ وعدتما وعدتم وعدتِ وعدتما وعدتن وعدتُ وعدنا و هم چنين اوزان ديگر .
صيغه هاي مضارع اگر بر وزن يفعِل باشد فاءالفعل حذف مي شود و اگر بر وزن يفعُل باشد حذف نمي شود و اگر بر وزن يفعَل باشد ، پس اگر حرف حلق در آن باشد غالباًحذف مي شود و در بعضي ماده ها مانند : وبه يوبه حذف نشده و اگر حرف حلق درش نباشد حذفنمي شود و در بعضي ماده ها مانند وذر يذر حذف شده است .
صيغه هاي امر تابع مضارع است ، پس در هشت صيغه لام مكسور بر سرش آورده مي شود و در صيغه هاي امر حاضر اگر فاءالفعل حذف شده ، حرف مضارعه حذف مي شود و نيازي به همزه وصل نيست ، چنانچه مي گويي : عد عدا عدوا عدي عدا عدن و سَع سعا سعوا سعي سعا سعن و رِثْ رثا رثوا رثي رثا رثن و هب هبا هبوا هبي هبا هبن و دع دعا دعوا دعن وذر ذرا ذروا ذري ذرا ذرن و اگر فاءالفعل حذف نشده همزه وصل مي آوري و اگر همزه وصل مكسور است ، بايد فاءالفعل قلب به ياء شود زيرا :