هر گاه دو همزه در يك كلمه پهلوي هم واقع شود و اول متحرك و ثاني ساكن باشد ، ثاني به حرفي كه از جنس حركت ماقبل است ابدال مي شود ، يعني اگر حركت ماقبل ضمه است همزه ثاني قلب به واو و اگر فتحه است قلب به الف و اگر كسره است قلب به ياء مي گردد ، پس بناء بر اين قاعده فعل امر حاضر از مهموز الفاء كه دو همزه در اولش واقع است همزه فاءالفعل قلب به ياء يا واو مي گردد ، زيرا همزه وصل در فعل امر يا مضموم است اگر عين الفعل مضموم باشد يا مكسور است اگر عين الفعل مضموم نباشد .
مانند :
اءمُر اءمُرا اءمُروا اءمُري اءمُرا اءمُرن همزه در اين شش صيغه قلب به واو و اومُر اومرا اومُروا اومُري اومُرا اومرن اومرتُ گفته مي شود .
و مانند : اءجر اءجرا اءجروا اءجري اءجرا اءجرن همزه قلب به ياء و ايجر ايجرا ايجروا ايجري ايجرا ايجرن مي گويند .
و مانند : اءذن اءذنا اءذنوا اءذني اءذنا اءذنّ همزه در اينها نيز قلب به ياء و ايذن ايذنا ايذنوا ايذني ايذنا ايذنّ مي شود .
و اين قلب در صورتي است كه صيغه در ابتداء واقع شود ، ولي در درج همزه به صورت خود بر مي گردد ، زيرا همزه وصل ساقط مي شود و دو همزه جمع نشده است مانند : و منهم من يقول ائذن لي : و از منافقان است كسي كه مي گويد اجازت فرما مرا (توبه-9-49) و اءمر اهلك بالصلاة : و خاندانت را به نماز فرمان ده ( طه-20-132) و همچنين صيغه ها و مثال هاي ديگر .