زياده اش يا يك حرف است مانند : مُدَحرِج غلطاننده و تَدَحرُج : غلطيدن كه ميم و تاء زياده است و بِذْلاخ : آنكه گويد و نكند و جُنادِل : زمين سنگلاخ و بُرْجاس : نشانه كه الف در اينها زياده است و عصفور : گنجشك و بِرْذَوْن : ستور كه واو زياده است و بِرنيق : گل و لاي نهر كه ياء زياده است و حَبَنْطَي : كوتاه كلان شكم كه نون زياده است .
يا دو حرف است : مانند : زعفران : گياهي است خوشبو و ترجمان : ترجمه كننده كه الف و نون در اين دو زياده است ومتدحرج : غلطنده كه ميم و تاء زياده است و قمطرير : دشوار كه ياء و راء دوم زياده است و حُلقانة : خرمائي كه قدري از وي رسيده باشد كه الف و تاء زياده است .
يا سه حرف است : مانند : مُحرَنجمة : گروه انبوه از حيوان و غيره كه ميم و نون و تاء زياده است و اقشعرار : خشك سالي شدن كه همزه و الف و راء دوم زياده است و حندقوقي : گياهي است كه واو و قاف دوم و الف زياده است .
يا چهار حرف است : مانند : اِبرِنشاقة : يك بار شاد شدن كه همزه و نون و الف و تاء زياده است و رباعي مزيد فيه كه زياده اش پنج حرف باشد در خاطر ندارم ، مگر آنكه مثني يا مجموع يا منسوب باشد ، بلكه احتمال مي رود كه اسم مفرد نه حرفي در كلام عرب نباشد .