-در بعضي مواد مضاعف ، عين الفعل حذف گرديده و اين حذف سماعي است مانند : قرن في بيوتكنّ : در خانه هايتان قرار گيريد (احزاب-33-33) فعل امر است خطاب به زنان پيغمبر ص اصل آن اِقرِرنَ يا اِقرَرنَ بوده ، زيرا اين ماده به اين معني هم از باب فعل يفعِل و هم از باب فعل يفعَل آمده ، حركت عين الفعل را به فاءالفعل نقل و عين الفعل را حذف نموده اند و چون فاءالفعل مترك شد ، نيازي به همزه وصل نبود ، حذفش كردند ، نافع و عاصم از قراء سبعه از باب فعل يفعَل گرفته و قرْن خوانده اند و ديگران از باب فعل يفعِل گرفته و قِرْن خوانده اند و انظر الي الهك الذي ظلتَ عليه عاكفاً : بنگر به سوي خدايت كه پيوسته در پيرامونش مي گردي (طه-20-97) خطاب موسي است به سامري هنگامي كه گوساله ساخته اش را آتش زد و خرد كرد و به دريا افكند ، اصل آن ظللت بوده ، عين الفعل را حذف كردند ظلتَ شد و بعضي از قراء ظِلت خوانده اند ، بناء بر آنكه حركت عين الفعل را به فاءالفغعل نقل كرده باشند و مانند آن در آنچه گفته شد لو نشاء اجعلناه حطاماً فظلتم تفكّهون : اگر بخواهيم هر آينه آن زراعتتان را تباه نماييم پس به شگفت آييد و پشيمان شويد (واقعه-56-65) اصلش ظللتم بوده و در غير قران مستُ استعمال شده كه اصلش مسستُ بوده و احَستُ كه اصلش احسَستُ بوده است و بعضي اين حذف را در ماضي و مضارع و امر مكسور العين كه ضمير فاعلي به آن ملحق باشد مانند اين مثال ها دانسته اند .