و آن بسيار و بيشمار است ، لكن زياده يا يك حرف است مانند : اَعْلَم : داناتر كه همزه زياده است و ناصر : ياور كه الف زياده است و كتاب : نامه كه الف زياده است و شجره: درخت كه تاء زياده است و كبري : بزرگتر كه الف زياده است و مسكن : جاي سكونت كه ميم زياده است و عنسل : شتر ماده تند رو كه نون زياده است و سميع : شنوا كه ياء زياده است وزرقُم : سخت كبود چشم كه ميم زياده است .
يا دو حرف است : مانند : منقطع : بريده شده كه ميم و نون زياده است و ضُوَيرِب : زننده كوچك كه واو و ياء زياده است و كُتّاب : نويسندگان كه تاء دوم و الف زياده است و علماء : دانشمندان كه الف و همزه زياده است و الندد : سخت خصومت كه همزه و نون زياده است ومأكول : خوردني كه ميم و واو زياده است و مدرسه : جاي درس كه ميم و تاء زياده است .
يا سه حرف است : مانند : مستنفر : طالب آمرزش كه ميم و سين و تاء زياده است و مفاتيح : كليد ها كه ميم و الف و ياء زياده است و سخاخين : داغ كه الف و خاء دوم و ياء زياده است وزنش فُعاعيل است و از سُخونة : داغ بودن مشتق است و اربعاء : چهارشنبه كه همزه و الف و همزه زياده است و اصدقاء : دوستان كه نيز همزه و الف و همزه زياده است و اختبار : آزمودن كه همزه و تاء و الف زياده است و فرحانة : زن شادمان كه الف و نون و تاء زياده است .
يا چهار حرف است : مانند : استعانة : ياري جستن كه همزه وسين وتاء و تاء زياده است و استخراج : بيرون آوردن كه همزه و سين و تاء و الف زياده است و احميرار : بسيار سرخ شدن كه همزه و ياء و الف و راء دوم زياده است و عاشوراء : دهم محرم و تاسوعاء : نهم محرم ، الف و واو و الف و همزه در آن زياده است .
يا پنج حرف است : مانند : استغفارة و احميرارة : يك بار آمرزش خواستن و يك بار سرخ شدن و با الخاق علامت تثنيه و جمع و نسبت و تأنيث ممكن است زياده بيش از اين گردد .