حذف در لغت اسقاط است و در اصطلاح اسقاط حرف يا حركت است ازكلمه در قرائت يا كتابت يا هر دو مانند :
اقاموا الصلاة كه واو براي التقاء ساكنين و لام براي ادغام ، در قرائت اسقاط مي گردد نه در كتابت و هر چه در كتابت اسقاط شود در قرائت اسقاط مي شود مگر مواردي مانند داود ولي نه چنان است كه هر چه در قرائت شود در كتابت اسقاط گردد .
و حذف چند گونه است : حذف ترخيمي و آن در بحث مصغر در مبحث اسماء و بحث منادي علم نحو بيان شده و حذف تضعيفي و حذف همزه اصلي و حذف اعلالي و اين سه در فصل مضاعف و مهموز و معتل گفته مي شود .
و حذف غير اينها دو گونه است : قياسي و سماعي : قياسي مانند حذف تاء از هشت صيغه مضارع در باب تفعل و تفاعل و تفعلل و حذف همزه باب افعال از صيغه مضارع و حذف همزه باب افتعال از صيغه ماضي و امر در صورتي كه تاء افتعال در عين الفعل ادغام شود ، چنانچه در آن بابها گفته شد و حذف قياسي غير از اينها و حذف هاي ساعي بسيار است ، در ضمن مباحث صرف و نحو به تدريج معلوم خواهد شد .
و در موازنه هر حذفي كه در موزون باشد در وزن نيز حذف مي شود ، پس مي گوييم : يعد بر وزن يعل و قاضٍ بر وزن فاعٍ و تنزّل بر وزن تفعّل مي باشد .