اين صورت ميان فاءالفعل و عين الفعل ياء زياد شده مانند :
سيطر يسيطر سيطرة : تسلط داشتن و تسيطر يتسيطر تسيطراً به همان معني استعمال شده ، ثلاثي مجردش سطر يسطر سطراً : زمين زدن و بريدن است .
هيمن يهيمن هيمنة اصلش ايمن يأيمن ايمنة بوده ف براي سهولت اداء همزه به هاء بدل شده ، ثلاثي مجردش امن يامن امناً : آرامش خاطر داشتن است .
هيمنه : نگهباني كردن و مراقب بودن با تسلط و قدرت بگونه اي كه آرامش آورد و محفوظ بماند ، گفته مي شود : هيمن الطائر علي فراخه : مرغ بر جوجه هايش هيمنه نمود و اسم فاعل از اين صيغه مُهيمن است و آن يكي از نامهاي خداست و در حديث است :
اذا وقع العبد في الهانيه الرب و مهيمنيه الصديقين لم يجد احداً يأخذ بقلبه : چون بنده در الهانيت پروردگار و مهيمنيت راستان واقع شود كسي را نيابد كه دلش را بگيرد .
الهانيت به معني اوهيت است و آن مالكيت هستيها است كه مختص ذات احديت است و مهيمنيت به معني هيمنه است يعني : بنده هر گاه در سلوك راه حق به مرحله اي رسيد كه مالكيت پروردگار نسبت به هستي ممكنات از منظر مشاهده اش دور نشد و از اين حقيقت غفلت نكرد و هيمنه حق را بر موجودات آنچنان كه راستان متوجه اند توجه داشت ، بر دلش جز حق چيزي حكومت نكند و جانش بر سرير استغناء از همگان تكيه كند .