ماضي اين باب بر وزن افعلل مي باشد ، همزه مكسوري در اول ثلاثي مجرد آورده مي شود و فاء الفعل ساكن و عين الفعل مفتوح و لام الفعل مكرر مي گردد و حرف مكرر در بعضي صيغه ها ادغام مي شود .
مضارعش بر وزن يفعَلِلُ است ، همزه از ماضي حذف مي شود و بجايش حرف مضارعه مي آورند و لام الفعل مكسور مي شود و حرف مكرر در دوازده صيغه ادغام مي شود .
صيغه هاي امر چنان است كه در آن ابواب دانسته شد.
مصدر اين باب بر وزن افعلال است .
امثله ماضي :
اسودّ اسودّا اسودّوا اسودّتْ اسودّتا اسوددن اسوددتَ اسوددتما اسوددتم اسوددتِ اسوددتما اسوددتن اسوددتُ اسوددنا ، اسوداداً : سياه شدن در پنج صيغه اول لام الفعل ادغام شده و در نه صيغه ديگر ادغام نشده زيرا در آن نه صيغه حرف دوم براي اتصال ضمير متحرك ، ساكن است و در ادغام بايد حرف اول ساكن و حرف دوم متحرك باشد و قاعده كلي است هر صيغه اي از فعل كه ضمير متحرك مرفوع به آن ملحق شود آخرش براي تخفيف كلمه ساكن مي شود .
امثله مضارع :
يحمرّ يحمرّان يحمرّون تحمرّ تحمرام يحمررن تحمرّ تحمرّان تحمرّون تحمرّين تحمرّان تحمررن احمرّ نحمرّ ، احمراراً : سرخ شدن دو صيغه جمع مؤنث ادغام نشده و ديگر صيغه ها ادغام شده است .
امثله امر :
ليبيَضَّ ليبيضّا ليبيضّوا لتبيضّ لتبيضّا ليبيضضن ابيضّ ابيضّا ابيضّوا ابيضّي ابيضّا ابيضضن لابيضّ لنبيضّ ، ابيضاضاً : سفيد شدن در سه صيغه مفرد و دو صيغه متكلم از صيغه هاي امر كه ضمير به آنها متصل نيست جائز است فكّ ادغام و در صورت ادغام جائز است آخرش مفتوح يا مكسور خوانده شود .
ثلاثي مجرد اين سه گروه از امثله سود يسود سواداً ، حمر يحمر حمرة ، باض يبيض بياضاً مي باشد ، به همان معاني .
و ماضي هر يك از اين پنج باب دو حرف بر ثلاثي مجرد زياده دارد .