معنايش در باب انفعال گفته شد و آن را اقسامي است كه اكنون گفته مي شود .
1-مطاوِع و مطاوَع يا از يك ماده است مانند :
ما نهاكم عنه فانتهوا : از آنچه پيغمبر شما را نهي كرد خودداري كنيد (حشر-59-7) يا از يك ماده نيست مانند :
فمن جاءه موعظة من ربه فانتهي فله ما سلف : پس هر كه را از پروردگارش پندي آيد و از ربا خواريس خودداري كند گذشته ها از آن او مي باشد (بقره-2-275).
2-مطاوعه يا اختياري است مانند مثال هايي كه آورديم ، يا غير اختياري است مانند بعضي مثالها كه در باب انفعال ذكر شده .
3-مطاوعه يا محسوس است مانند مثال هايي در باب انفعال يا محسوس نيست مانند :
وعظت زيداً فاتعظ : موعظه كردم زيد را پس متعظ شد .
4-مطاوعه يا مثبت است مانند مثال هاي مذكور يا منفي است مانند :
اما ثمود فهديناهم فاستحبوا العمي علي الهدي : اما ثمود را هدايت كرديم پس كوري را بر هدايت اختيار كردند (فصلت-41-17).
5-مطاوَع مذكور باشد مانند ايت مثالها يا مذكور نباشد مانند :
ان تنتهوا فهو خير لكم : اگر خودداري كنيد آن براي شما بهتر است (انفال-8-19)
و باب افتعال غالباً مطاوِع ثلاثي مجرد است و گاهي مطاوِع باب افعال مي شود مانند :
احرقتُ العودَ فاحترق : سوزاندم چوب را پس سوخت و گاهي باب افعال مطاوع باب تفعيل مي شود مانند :
بشّرت زيداً فابشر : زيد را مژده دادم پس شادمان شد ف گاهي باب افعال مطاوع ثلاثي مجرد مي شود مانند : قشعت القوم فاقشعوا : متفرق كردم آن گروه را پس متفرق شدند و كببت الاناء فاكبّ : سرنگون كردم ظرف را پس سرنگون شد .