يعني دو يا چند فاعل در فعلي مشترك هستند ، چه در واقع نسبت به يكديگر مفعول باشند يا نه ، مانند باب مفاعله ، با فرق آنكه در باب مفاعله فعل ميان دو طرف قرار داده مي شود ، گرچه يكي از دو طرف يا هر دو طرف عده اي باشند و براي يك طرف فاعليت صريح و مفعوليت ضمني و براي يك طرف مفعوليت صريح و فاعليت ضمني منظور مي گردد و از اين جهت يكي را به صورت فاعل و ديگري را به صورت مفعول مي آورند ، گر چه باب مفاعله گونه ديگري هم از جهت معني دارد چنانچه بيان شد ، ولي در اين باب مانند باب تفاعل كه خواهد آمد فعل ميان دو يا بيشتر بطور اشتراك واقع است و نظري به جهت مفعوليت هيچ يك نيست ، گر چه در واقع مفعول يكديگر باشند و از اين جهت مشتركين همه به صورت فاعل آورده مي شوند مانند :
و لو شاء الله ما اقتتل الذين من بعدهم : و اگر خدا نمي خواست اقتتال نمي كردند كسانس كه پس از پيغمبران بودند (بقره-2-253) اقتتال : اختلاف و جنگيدن است .
الله يحكم بينكم يوم القيامه فيما كنتم فيه تختلفون : خدا حكم مي كند ميان شما روز قيامت در آنچه اختلاف كرديد در آن (حج-22-69) اختلاف ميان افراد آن است كه در يك موضوع هر كس عقيده و نظري داشته باشد و البته يكي از آنها حق و باقي باطل است زيرا حق در يك موضوع متعدد نمي شود .
اجتورنا : همسايگان شديم اين فعل از جار مشتق است و آن به معني همسايه است و اشتراك آنان در سكونت يك مكان است ، مانند خانه و محله و ديه و شهر .