عمل به اين قاعده لازم نيست ، بلكه جائز است و مثال هايش در كلام عرب نادر است ، بر خلاف آن سه قاعده كه لازم است و مثال هايش بسيار و از اين جهت اگر مثالي با يكي از آن قاعده ها و اين قاعده هر دو تطبيق نمايد آن قاعده ها بايستي اعمال گردد ، و اين قاعده ترك شود مثلاً :
ضجع در باب افتعال به قاعده اول اضطجع و به اين قاعده ضِجَّعْ مي شود و اضطجع بايد گفته شود ، مصدرش اضطجاع : بر پهلو خوابيدن است.
و دثر در باب افتعال به قاعده دوم ادَّثر صحيح است ، مصدرش ادّثار : دثاربه خود گرفتن است و دثار : لحاف و عباء و مانند آن را گويند .
و وصل در باب افتعال به قاعده سوم اتّصل و به اين قاعده وِصَّلَ مي شود ولي اتّصل صحيح است.