5-تكرار معني در صيغه هاي مخصوص و آن صيغه ها عبارت است از اُحاد و موحد و ثناء و مثني و ثلاث ومثلث و رباع و مربع و خماس و مخمس و سداس و مسدس و سباع و مسبع و ثمان و مثمن و تساع و متسع و عشار و معشر و تكرار معني آن است كه مثلاً اخرجوا مثني به جاي اخرجوا اثنين اثنين واقع مي شود و همان معني را مي فهماند ، پس مثني يك لفظ است ، ولي معنايش مكرر است و ثناء مانند مثني است و ديگر كلمات نيز همين گونه است و گاهي در استعمال هر دو را مي آورند مانند : كلْ حبات العنب ثناء مثني : بخور حبه هاي انگور را دوتا دوتا ، لكن اين از باب تاكيد لفظي است ، زيرا يك معني تكرار را مي دهد و در حديث است : صلاة الليل مثني مثني : نماز شب دوتا دوتا است يعني دو ركعت دو ركعت خوان ه مي شود و اين نيز از باب تاكيد لفظي است ومبحث تاكيد در نحو مذكور است .
وتكرار معني در عدد چه به اين باب كلمات اصلي باشد لازمه اش جمع و تفريق است ، يعني همين عدد مورد حكم است نه غير آن در قران است فانكحوا ماطاب لكم من النساء مثني وثلاث و رباع : پس نكاح كنيد از زنان آنچه شما را خوش باشد دوتا دوتا و سه تا سه تا (نساء-4-3) يعني اگر مي خواهيد زنان متعدد در نكاح شما باشند جمع ميان دو و سه و چهار نمائيد و غير اين سه عدد را جمع ننمائيد ، حكم عبارت از جواز تعدد زوجات است و مورد حكم يكي از اين سه عدد است نه غير آن .
و چون معني اجتماع عدد از اين صيفع ها فهميده مي شود ، هر چيزي كه از جنبه اي داراي عدد مجتمعي است به آنها نسبت داده مي شود ، چنانچه مثلاً كلمه سه حرفي وچهار حرفي و پنج حرفي را ثلاثي و رباعي و خماسي مي گويند و طفل پنج ساله و شش ساله را خماسي وسداسي مي نامند وشعر چهار مصراعي را رباعي و دو مصراعي را مثنوي اصطلاح نموده اند و مانند اينها .