12-بعضي از اسماء بر يك وزن هم مفرد و هم جمع استعمال مي شود مانند :
فلك : كشتي ، در قران است اذا ابق الي الفلك المشحون : آنگاه كه يونس سوي كشتي پر گريخت (صافات-36-140) در اينجا مفرد استعمال شده و تري الفلك مواخر فيه : و كشتيها را در دريا شناور مي بيني (نحل-16-14) در اينجا جمع آمده و فلك جمع فَلَك : چرخ نيز مي باشد .
طاغوت : متبوع ناحق ، در قران است و الذين كفروا اوليائهم الطاغوت يخرجهم من النور الي الظلمات : و كساني كه ناگرويدند زمامدارانشان طاغوت هستند ، برون برند آنان را از نور سوي ظلمات (بقره-2-257) در اينجا جمع استعمال شده ، يريدون ان يتحاكموا الي الطاغوت و قد امروا ان يكفروا به : مي خواهند تحاكم سوي طاغوت برند و حال آنكه مأمورند به آن كافر باشند (نساء-4-60) در اينجا مفرد آمده و جمعش طواغيت آمده .
عدوّ : دشمن مانند : فانّ الله عدوّ للكافرين : پس همانا خدا دشمن كافران است (بقره-2-98) در اين آيه مفرد استعمال شده ، افتتّخذونه و ذزيته اولياء من دوني و هم لكم عدوّ : پس آيا ابليس و فرزندانش را به جز من دوستاني براي خود مي گيريد و حال آنكه آنان دشمن شما هستند (كهف-18-50) در اينجا جمع آمده و جمع عدوّ اعداء آمده است .
ذريّة : فرزند مانند و جعلنا ذريته هم الباقين : و فرزندان نوح را بازماندگان قرار داديم (صافات-37-77) در اينجا جمع آمده ، قال رب هب لي من لدنك ذريةً طيبة : زكريا گفت پروردگارا مرا از نزد خودت فرزند پاكي عطا كن (آل عمران-3-38( اينجا مفرد است جمعش ذريات آمده است .
جنب : ناپاك و دور ، در قران است : و ان كنتم جنباً فاطّهّروا : و اگر ناپاك هستيد پس خود را پاك كنيد (مائده-506) دراين آيه جمع آمده و الجار ذي القربي و الجار الجنب : و به همسايه نزديك و همسايه دور نيكي كنيد (نساء-4-36) .
ضيف : مهمان در قران است قال انّ هؤلاء ضيفي فلاتفضحون : لوط گفت همانا اينان همانان من هستند پس مرا رسوا نكنيد (حجر-15-68) و استعمال مفرد در قران نيامده ، جمعش اضياف و ضيوف وضيفان آمده است .
وَلَد و وُلد : فرزند گفته مي شود : هؤلاء ولد فلان و زيد ولد عمرؤٍ جمعش اولاد و ولدان آمده است .
قريب و قليل و مانند آن وغير آن از اوزان صفه مشبهه ، لكن سماعي است و در آيات مثال هايي دارد و اين الفاظ و مانند آنها براي تثنيه و مؤنث نيز استعمال مي شود .