2-حدث قابل تفضيل باشد ، پس از مات مثلاً اسم تفضيل ساخته نمي شود ، زيرا موت در همه يكسان است و تفاوت از جهت اسباب و زمان و مكان است ، چنانچه شاعر گفته :

و من لم يمت بالسيف مات بغيره
تنوّعَتْ الاسباب و الموت واحدٌ

ترجمه : و كسي كه به شمشير نميرد به غيرز آن مي ميرد ، اسباب مردن انواعي است و مردن يكي است ، پس نمي گويي : زيد اموات من عمروٍ بلي از جنبه راحتي و ناراحتي مرگها مختلف است ، لكن اگر از موت معني مجازي اراده شود جائز است ، چنانچه گويي : زيد اموتُ من عمروٍ يعني از او بيكاره تر و بي ثمر تر است .