۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتاب در آمدی بر منطق
  • شناسه : 1073
  • 14 اکتبر 2025 - 17:34
  • 24 بازدید
  • ارسال توسط :
سؤالات چهار گزینه کتاب درآمدی بر منطق درس 5

سؤالات چهار گزینه کتاب درآمدی بر منطق درس 5

در آمدی بر منطق درس 5   ۱. بر اساس متن، منطق چرا بحث الفاظ را در برنامه خود جای می‌دهد؟ الف) زیرا الفاظ، ابزار اصلی ادبیات و شاعری هستند. ب) زیرا الفاظ، فقط برای انتقال معانی به دیگران کافی هستند. ج) زیرا الفاظ، منشأ عمدهٔ خطاهای تفکر هستند و ارتباط عمیقی با معنا دارند… […]

در آمدی بر منطق درس 5

 

۱. بر اساس متن، منطق چرا بحث الفاظ را در برنامه خود جای می‌دهد؟

  • الف) زیرا الفاظ، ابزار اصلی ادبیات و شاعری هستند.
  • ب) زیرا الفاظ، فقط برای انتقال معانی به دیگران کافی هستند.
  • ج) زیرا الفاظ، منشأ عمدهٔ خطاهای تفکر هستند و ارتباط عمیقی با معنا دارند…
  • د) زیرا منطق نیازمند یادگیری زبان‌های مختلف است.

استناد: «انسانها در جریان تفکر گاه دچار خطاهایی میشوند که منشأ آن الفاظ است… آگاهی از چیستی، لفظ… نقشی که لفظ در جریان تفکر ایفا میکند میتواند ما را در جواب سؤالهای فوق یاری دهد» و «گاه حالات و چگونگیهای الفاظ… منشأ انحراف فکری می شوند».(ادبیات و زبان‌های مختلف). گزینه ب ناقص است؛ چون صرفاً به افاده اشاره می‌کند، درحالی که متن بر خطای تفکر و ارتباط عمیق لفظ-معنا تأکید دارد.

________________________________________

۲. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که لفظ «قالبی برای اندیشه» است؟

  • الف) لفظ برای انتقال مفاهیم به دیگران به کار می‌رود.
  • ب) لفظ در جیب جای می‌گیرد.
  • ج) تلاش ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم، غالباً معانی را در قالب الفاظ در ذهن احضار می‌کند…
  • د) لفظ، یک ابزار صرفی است.

استناد: «در غالب موارد، فکر مفاهیم را در خلوت خویش در قالب الفاظ در ذهن احضار میکند».

 مفهوم «قالبی برای اندیشه» را به خوبی تبیین می‌کند. گزینه ب، یکی از مثال‌های خطا است که در متن آمده.

________________________________________

۳. کدام گزینه، به‌طور قطعی نشان می‌دهد که «لفظ» ابزاری برای «استفاده» است؟

  • الف) مهندس نقشه می‌کشد.
  • ب) انسان از لفظ برای تبدیل مجهول به معلوم استفاده می‌کند…
  • ج) لفظ، حروفی را تشکیل می‌دهد.
  • د) لفظ، در جیب جای می‌گیرد.

استناد: «کارکردهای سه گانه لفظ… استفاده» و «به کارگیری معانی و مفاهیم موجود در ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم».

«استفاده» را به عنوان عمل ذهنی (تبدیل مجهول به معلوم) تعریف می‌کند — که دقیقاً مفهوم استفاده در متن است.

________________________________________

 

 

 

 

۴. در مثال «اسب حیوان است، حیوان پنج حرف دارد، پس اسب پنج حرف دارد»، کدام خطای منطقی رخ داده است؟

  • الف) خطای تفسیری
  • ب) خطای احکام خاص لفظ…
  • ج) خطای احکام عام لفظ
  • د) خطای تصور

استناد: «احکام لفظ دو دسته است: الف. احکام خاصی که در زبانهای گوناگون با یکدیگر متفاوت است؛ مانند: احکام لغوی، صرفی و نحوی الفاظ» — عدد حروف، یک ویژگی لغوی (خاص زبان فارسی) است، نه ویژگی معنایی.

احکام عام (مثل حقیقت/مجاز) در اینجا مطرح نیستند. این خطای لفظیِ «لغوی» است — یعنی احکام خاص.

________________________________________

۵. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که منطقی و ادیب در بحث الفاظ از نظر هدف متمایز هستند؟

  • الف) ادیب به احکام خاص می‌پردازد، منطقی به احکام عام…
  • ب) ادیب به احکام عام می‌پردازد، منطقی به احکام خاص.
  • ج) هر دو فقط به احکام صرفی می‌پردازند.
  • د) هر دو فقط به احکام معنایی می‌پردازند.

استناد: «ادیب در بحث الفاظ بیشتر موارد به بحث پیرامون احکام خاص لفظ در یک زبان مشخص میپردازد… منطقی به احکام عام لفظ می پردازد؛ احکامی که تنها به یک زبان اختصاص ندارد».  دقیقاً تضاد متن را نقل می‌کند. بقیه گزینه‌ها با متن تناقض دارند.

________________________________________

۶. کدام گزینه، به‌طور مستقیم نشان می‌دهد که منطقی بحث الفاظ را چه هدفی دارد؟

  • الف) بهبود زیبایی کلام
  • ب) جلوگیری از خطای فکری…
  • ج) تعلیم زبان‌های خارجی
  • د) تحلیل شعر

استناد: «رویکرد ادیب به احکام لفظ تنها در ارتباط با چگونگی مفاهمه انسانها با یکدیگر است. اما منطقی درباره آن دسته از مباحث الفاظ بحث میکند که به نحوی جلوی خطای تفکر را میگیرد».  مستقیماً هدف اصلی منطق را در بحث الفاظ می‌گوید — که متن آن را به صراحت بیان کرده است.

________________________________________

۷. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «ارتباط عمیق لفظ و معنا» چه نقشی دارد؟

  • الف) این ارتباط، زبان را زیباتر می‌کند.
  • ب) این ارتباط، باعث می‌شود تفکر بدون لفظ هم ممکن باشد.
  • ج) این ارتباط، باعث می‌شود لفظ، نه تنها افاده و استفاده، بلکه جریان تفکر نیز از مسیر «لفظ» عبور کند…
  • د) این ارتباط، موجب تغییر زبان می‌شود.

استناد: «به گونه ای که نه تنها افاده و استفاده بلکه جریان تفکر نیز از مسیر «لفظ» عبور کند».

________________________________________

۸. در مثال «این کلمه دستمال است؛ دستمال در جیب جای می‌گیرد. پس این کلمه در جیب جای می‌گیرد»، خطای منطقی ناشی از چیست؟

  • الف) اشتباه در تعریف
  • ب) اشتباه در استدلال
  • ج) اشتباه در تمایز بین لفظ و معنا…
  • د) اشتباه در تصور

استناد: این مثال، دقیقاً تبدیل لفظ (کلمه) به معنا (دستمال فیزیکی) را نشان می‌دهد. منطقی می‌گوید: «لفظ» نمی‌تواند با «معنا» یکی فرض شود.

دقیقاً نوع خطای این مثال را تشخیص می‌دهد — اشتباه در تمایز بین لفظ و معنا — که متن به آن اشاره کرده است.

________________________________________

۹. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «تلاش فکری» چگونه انجام می‌شود؟

  • الف) از طریق تجسم تصاویر ذهنی بدون هیچ لفظی
  • ب) از طریق استفاده از لفظ برای تبدیل مجهول به معلوم…
  • ج) از طریق تکرار کلمات بدون معنا
  • د) از طریق انتقال احساسات به دیگران

استناد: «تلاش ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم با بهره گیری از معانی موجود در ذهن ممکن میشود و معانی نیز غالباً در قـ الفاظ در ذهن به کار گرفته می شوند».  ارتباط «تلاش فکری» را با «لفظ» و «تبدیل مجهول به معلوم» نشان می‌دهد — که مرکز تفکر در متن است.

________________________________________

۱۰. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که منطق، «مستقیماً» سروکاری با الفاظ ندارد؟

  • الف) منطق، مستقیماً با لفظ سروکار دارد.
  • ب) منطق، مستقیماً با مفاهیم سروکار دارد…
  • ج) منطق، مستقیماً با احساسات سروکار دارد.
  • د) منطق، مستقیماً با احکام صرفی سروکار دارد.

استناد: «هر چند ابزار کار فکر مفاهیم اند و منطق مستقیماً سروکاری با الفاظ ندارد».   دقیقاً عکس آنچه متن می‌گوید را نقل می‌کند — و این همان چیزی است که منطق را از ادبیات متمایز می‌کند.

________________________________________

۱۱. کدام گزینه، به‌طور مستقیم نشان می‌دهد که چرا «محصول تفکر» اغلب نمی‌تواند بدون لفظ منتقل شود؟

  • الف) زیرا انسان‌ها نمی‌توانند احساسات خود را بیان کنند.
  • ب) زیرا مفاهیم و تلاش‌های فکری، نه خود سامان می‌یابند و نه قابل انتقال به دیگران می‌باشند…
  • ج) زیرا لفظ، تنها ابزار ارتباطی است.
  • د) زیرا مفاهیم، همیشه از قبل وجود دارند.

استناد: «در اکثر اوقات جربا استفاده از الفاظ نه خود سامان مییابند و نه قابل انتقال به دیگران می باشند».  دقیقاً عبارت متن را نقل می‌کند و دلیل ضرورت لفظ را بیان می‌کند.

________________________________________

۱۲. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «احکام عام» چه ویژگی دارند؟

  • الف) مخصوص زبان فارسی هستند.
  • ب) متعلق به یک زبان خاص هستند.
  • ج) در تمام زبان‌های دنیا جاری هستند…
  • د) مرتبط با صرف و نحو هستند.

استناد: «احکام عام که در تمام زبانهای دنیا جاری است». دقیقاً تعریف متن را نقل می‌کند. بقیه گزینه‌ها، ویژگی‌های «احکام خاص» هستند.

________________________________________

۱۳. در مثال «انگور شیرین است، شیرین اسطوره داستانی است، پس انگور اسطوره است»، خطای منطقی ناشی از چیست؟

  • الف) تغییر معنای لفظ در چارچوب زبان
  • ب) اشتباه در تصور
  • ج) تبدیل مجاز به حقیقت
  • د) استفاده از لفظ به جای معنا…

استناد: این مثال، دقیقاً مثل «دستمال» است: لفظ «شیرین» در دو معنای متفاوت به کار رفته (طعم. داستانی). منطقی می‌گوید: نباید لفظ را با معنا جایگزین کرد.  دقیقاً نشان می‌دهد که خطای اصلی، تبدیل لفظ به معنا است — که متن در مثال دستمال هم تأکید کرده است.

________________________________________

۱۴. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که منطقی، با  ادیب چه تفاوتی دارد؟

  • الف) منطقی به احکام خاص می‌پردازد، ادیب به احکام عام.
  • ب) منطقی به احکام عام می‌پردازد، ادیب به احکام خاص…
  • ج) منطقی به زیبایی کلام می‌پردازد، ادیب به منطق.
  • د) منطقی به احساسات می‌پردازد، ادیب به منطق.

استناد: «ادیب… احکام خاص… منطقی… احکام عام».— اما با تغییر جایگاه گزینه‌ها.

________________________________________

۱۵. کدام گزینه، به‌طور مستقیم نشان می‌دهد که «خطای تفکر» چگونه ایجاد می‌شود؟

  • الف) وقتی انسان از عقل استفاده می‌کند.
  • ب) وقتی انسان از لفظ به جای معنا استفاده می‌کند…
  • ج) وقتی انسان از تصور استفاده می‌کند.
  • د) وقتی انسان از استدلال استفاده می‌کند.

استناد: تمام مثال‌های متن (اسب، دستمال، انگور) نشان می‌دهند که خطای تفکر از تبدیل لفظ به معنا ناشی می‌شود.   دقیقاً مکانیسم خطای تفکر را در متن توصیف می‌کند.

________________________________________

۱۶. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «استفاده» در کارکردهای لفظ چیست؟

  • الف) انتقال مفاهیم به دیگران
  • ب) تبدیل مجهول به معلوم…
  • ج) تولید کلمات جدید
  • د) تفسیر شعر

دقیقاً تعریف «استفاده» در متن است — نه «افاده» (انتقال به دیگران).

________________________________________

۱۷. کدام گزینه، به‌طور مستقیم نشان می‌دهد که چرا «بررسی لفظ» در منطق ضروری است؟

  • الف) زیرا لفظ، زیباترین ابزار ارتباطی است.
  • ب) زیرا لفظ، منبع اصلی تفکر است.
  • ج) زیرا لفظ، ابزاری است که از طریق آن، تفکر ،انجام می شود و می‌تواند موجب خطای فکری شود…
  • د) زیرا لفظ، تنها ابزار فکر است.

استناد: «جنبهٔ دوم: گاه حالات و چگونگیهای الفاظ… منشأ انحراف فکری می شوند» + «جریان تفکر نیز از مسیر «لفظ» عبور کند».  هر دو جنبه را (ضرورت و خطر) در یک گزینه جمع کرده — دقیقاً همان چیزی که متن می‌گوید.

________________________________________

۱۸. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «افاده» در کارکردهای لفظ چیست؟

  • الف) تبدیل مجهول به معلوم
  • ب) انتقال معانی موجود در ذهن به دیگران…
  • ج) تحلیل معنای لفظ
  • د) تصور تصویری از لفظ

استناد: «انتقال معانی موجود در ذهن به دیگران (افاده)». ، دقیقاً تعریف متن را نقل می‌کند.

________________________________________

۱۹. کدام گزینه، به‌طور مستقیم نشان می‌دهد که «احکام خاص» مانند چه چیزی هستند؟

  • الف) حقیقت و مجاز
  • ب) تعداد حروف کلمه…
  • ج) ارتباط معنایی
  • د) ترتیب کلمات در جمله

استناد: «احکام خاص… مانند: احکام لغوی، صرفی و نحوی» — تعداد حروف، یک ویژگی لغوی است. دقیقاً مثالی است که در متن آمده (اسب = ۵ حرف).

________________________________________

۲۰. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «مبنای تمایز منطقی و ادیب» چیست؟

  • الف) ادیب به زیبایی می‌پردازد، منطقی به صحت.
  • ب) ادیب به احکام خاص، منطقی به احکام عام می‌پردازد…
  • ج) ادیب به تفکر، منطقی به زبان می‌پردازد.
  • د) ادیب به تصور، منطقی به استدلال می‌پردازد.
  • استناد: «ادیب… احکام خاص… منطقی… احکام عام».

دقیقاً تعریف متن را نقل می‌کند — و تنها گزینه‌ای است که به این دو جنبه اشاره دارد.

۲۱. کدام گزینه، به‌طور مستقیم نشان می‌دهد که چرا «تلاش فکری» نمی‌تواند بدون لفظ انجام شود؟

  • الف) زیرا انسان‌ها نمی‌توانند بدون کلام فکر کنند.
  • ب) زیرا مفاهیم، فقط در قالب الفاظ در ذهن احضار می‌شوند…
  • ج) زیرا لفظ، تنها ابزار تفکر است.
  • د) زیرا تفکر، فقط در ذهن انجام می‌شود.

استناد: «در غالب موارد، فکر مفاهیم را در خلوت خویش در قالب الفاظ در ذهن احضار میکند».  دقیقاً عبارت متن را نقل می‌کند — نه یک تعمیم.

________________________________________

۲۲. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «خطای لفظی» در مثال «این کتاب مختار من است» چیست؟

  • الف) اشتباه در تعریف
  • ب) اشتباه در استدلال
  • ج) تبدیل لفظ به معنا…
  • د) تغییر معنای لفظ

استناد: مثال «این کتاب مختار من است» → «هر مختاری به اراده خود حرکت می‌کند» → «پس این کتاب به اراده خود حرکت می‌کند» — اینجا، لفظ «مختار» در دو معنا (شخص آزاد / کتاب) به کار رفته — و خطای منطقی از تبدیل لفظ به معنا ناشی می‌شود.دقیقاً نوع خطای این مثال را توصیف می‌کند — که متن در تمام مثال‌ها تأکید کرده است.

________________________________________

۲۳. کدام گزینه، به‌طور مستقیم نشان می‌دهد که منطق، «چه چیزی را نمی‌خواهد»؟

  • الف) تحلیل ادبی…
  • ب) جلوگیری از خطای تفکر
  • ج) انتقال مفاهیم
  • د) احکام عام

استناد: «رویکرد ادیب… در ارتباط با چگونگی مفاهمه انسانها… اما منطقی درباره آن دسته از مباحث الفاظ بحث میکند که به نحوی جلوی خطای تفکر را میگیرد».  عکس هدف منطق است — و بنابراین، چیزی است که منطق «نمی‌خواهد».

________________________________________

۲۴. کدام گزینه، مستقیماً نشان می‌دهد که «کارکرد سوم لفظ» چیست؟

  • الف) افاده
  • ب) استفاده
  • ج) قرار گرفتن در مسیر تفکر…
  • د) تحلیل معنایی

استناد: «کارکردهای سه گانه لفظ… افاده، استفاده و قرار گرفتن در مسیر تفکر».   دقیقاً سومین کارکرد است — که در این متن، جدیدترین و عمیق‌ترین ایده است.

________________________________________

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*