
در آمدی بر منطق درس 5 ۱. بر اساس متن، منطق چرا بحث الفاظ را در برنامه خود جای میدهد؟ الف) زیرا الفاظ، ابزار اصلی ادبیات و شاعری هستند. ب) زیرا الفاظ، فقط برای انتقال معانی به دیگران کافی هستند. ج) زیرا الفاظ، منشأ عمدهٔ خطاهای تفکر هستند و ارتباط عمیقی با معنا دارند… […]
در آمدی بر منطق درس 5
۱. بر اساس متن، منطق چرا بحث الفاظ را در برنامه خود جای میدهد؟
استناد: «انسانها در جریان تفکر گاه دچار خطاهایی میشوند که منشأ آن الفاظ است… آگاهی از چیستی، لفظ… نقشی که لفظ در جریان تفکر ایفا میکند میتواند ما را در جواب سؤالهای فوق یاری دهد» و «گاه حالات و چگونگیهای الفاظ… منشأ انحراف فکری می شوند».(ادبیات و زبانهای مختلف). گزینه ب ناقص است؛ چون صرفاً به افاده اشاره میکند، درحالی که متن بر خطای تفکر و ارتباط عمیق لفظ-معنا تأکید دارد.
________________________________________
۲. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که لفظ «قالبی برای اندیشه» است؟
استناد: «در غالب موارد، فکر مفاهیم را در خلوت خویش در قالب الفاظ در ذهن احضار میکند».
مفهوم «قالبی برای اندیشه» را به خوبی تبیین میکند. گزینه ب، یکی از مثالهای خطا است که در متن آمده.
________________________________________
۳. کدام گزینه، بهطور قطعی نشان میدهد که «لفظ» ابزاری برای «استفاده» است؟
استناد: «کارکردهای سه گانه لفظ… استفاده» و «به کارگیری معانی و مفاهیم موجود در ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم».
«استفاده» را به عنوان عمل ذهنی (تبدیل مجهول به معلوم) تعریف میکند — که دقیقاً مفهوم استفاده در متن است.
________________________________________
۴. در مثال «اسب حیوان است، حیوان پنج حرف دارد، پس اسب پنج حرف دارد»، کدام خطای منطقی رخ داده است؟
استناد: «احکام لفظ دو دسته است: الف. احکام خاصی که در زبانهای گوناگون با یکدیگر متفاوت است؛ مانند: احکام لغوی، صرفی و نحوی الفاظ» — عدد حروف، یک ویژگی لغوی (خاص زبان فارسی) است، نه ویژگی معنایی.
احکام عام (مثل حقیقت/مجاز) در اینجا مطرح نیستند. این خطای لفظیِ «لغوی» است — یعنی احکام خاص.
________________________________________
۵. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که منطقی و ادیب در بحث الفاظ از نظر هدف متمایز هستند؟
استناد: «ادیب در بحث الفاظ بیشتر موارد به بحث پیرامون احکام خاص لفظ در یک زبان مشخص میپردازد… منطقی به احکام عام لفظ می پردازد؛ احکامی که تنها به یک زبان اختصاص ندارد». دقیقاً تضاد متن را نقل میکند. بقیه گزینهها با متن تناقض دارند.
________________________________________
۶. کدام گزینه، بهطور مستقیم نشان میدهد که منطقی بحث الفاظ را چه هدفی دارد؟
استناد: «رویکرد ادیب به احکام لفظ تنها در ارتباط با چگونگی مفاهمه انسانها با یکدیگر است. اما منطقی درباره آن دسته از مباحث الفاظ بحث میکند که به نحوی جلوی خطای تفکر را میگیرد». مستقیماً هدف اصلی منطق را در بحث الفاظ میگوید — که متن آن را به صراحت بیان کرده است.
________________________________________
۷. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «ارتباط عمیق لفظ و معنا» چه نقشی دارد؟
استناد: «به گونه ای که نه تنها افاده و استفاده بلکه جریان تفکر نیز از مسیر «لفظ» عبور کند».
________________________________________
۸. در مثال «این کلمه دستمال است؛ دستمال در جیب جای میگیرد. پس این کلمه در جیب جای میگیرد»، خطای منطقی ناشی از چیست؟
استناد: این مثال، دقیقاً تبدیل لفظ (کلمه) به معنا (دستمال فیزیکی) را نشان میدهد. منطقی میگوید: «لفظ» نمیتواند با «معنا» یکی فرض شود.
دقیقاً نوع خطای این مثال را تشخیص میدهد — اشتباه در تمایز بین لفظ و معنا — که متن به آن اشاره کرده است.
________________________________________
۹. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «تلاش فکری» چگونه انجام میشود؟
استناد: «تلاش ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم با بهره گیری از معانی موجود در ذهن ممکن میشود و معانی نیز غالباً در قـ الفاظ در ذهن به کار گرفته می شوند». ارتباط «تلاش فکری» را با «لفظ» و «تبدیل مجهول به معلوم» نشان میدهد — که مرکز تفکر در متن است.
________________________________________
۱۰. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که منطق، «مستقیماً» سروکاری با الفاظ ندارد؟
استناد: «هر چند ابزار کار فکر مفاهیم اند و منطق مستقیماً سروکاری با الفاظ ندارد». دقیقاً عکس آنچه متن میگوید را نقل میکند — و این همان چیزی است که منطق را از ادبیات متمایز میکند.
________________________________________
۱۱. کدام گزینه، بهطور مستقیم نشان میدهد که چرا «محصول تفکر» اغلب نمیتواند بدون لفظ منتقل شود؟
استناد: «در اکثر اوقات جربا استفاده از الفاظ نه خود سامان مییابند و نه قابل انتقال به دیگران می باشند». دقیقاً عبارت متن را نقل میکند و دلیل ضرورت لفظ را بیان میکند.
________________________________________
۱۲. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «احکام عام» چه ویژگی دارند؟
استناد: «احکام عام که در تمام زبانهای دنیا جاری است». دقیقاً تعریف متن را نقل میکند. بقیه گزینهها، ویژگیهای «احکام خاص» هستند.
________________________________________
۱۳. در مثال «انگور شیرین است، شیرین اسطوره داستانی است، پس انگور اسطوره است»، خطای منطقی ناشی از چیست؟
استناد: این مثال، دقیقاً مثل «دستمال» است: لفظ «شیرین» در دو معنای متفاوت به کار رفته (طعم. داستانی). منطقی میگوید: نباید لفظ را با معنا جایگزین کرد. دقیقاً نشان میدهد که خطای اصلی، تبدیل لفظ به معنا است — که متن در مثال دستمال هم تأکید کرده است.
________________________________________
۱۴. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که منطقی، با ادیب چه تفاوتی دارد؟
استناد: «ادیب… احکام خاص… منطقی… احکام عام».— اما با تغییر جایگاه گزینهها.
________________________________________
۱۵. کدام گزینه، بهطور مستقیم نشان میدهد که «خطای تفکر» چگونه ایجاد میشود؟
استناد: تمام مثالهای متن (اسب، دستمال، انگور) نشان میدهند که خطای تفکر از تبدیل لفظ به معنا ناشی میشود. دقیقاً مکانیسم خطای تفکر را در متن توصیف میکند.
________________________________________
۱۶. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «استفاده» در کارکردهای لفظ چیست؟
دقیقاً تعریف «استفاده» در متن است — نه «افاده» (انتقال به دیگران).
________________________________________
۱۷. کدام گزینه، بهطور مستقیم نشان میدهد که چرا «بررسی لفظ» در منطق ضروری است؟
استناد: «جنبهٔ دوم: گاه حالات و چگونگیهای الفاظ… منشأ انحراف فکری می شوند» + «جریان تفکر نیز از مسیر «لفظ» عبور کند». هر دو جنبه را (ضرورت و خطر) در یک گزینه جمع کرده — دقیقاً همان چیزی که متن میگوید.
________________________________________
۱۸. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «افاده» در کارکردهای لفظ چیست؟
استناد: «انتقال معانی موجود در ذهن به دیگران (افاده)». ، دقیقاً تعریف متن را نقل میکند.
________________________________________
۱۹. کدام گزینه، بهطور مستقیم نشان میدهد که «احکام خاص» مانند چه چیزی هستند؟
استناد: «احکام خاص… مانند: احکام لغوی، صرفی و نحوی» — تعداد حروف، یک ویژگی لغوی است. دقیقاً مثالی است که در متن آمده (اسب = ۵ حرف).
________________________________________
۲۰. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «مبنای تمایز منطقی و ادیب» چیست؟
دقیقاً تعریف متن را نقل میکند — و تنها گزینهای است که به این دو جنبه اشاره دارد.
۲۱. کدام گزینه، بهطور مستقیم نشان میدهد که چرا «تلاش فکری» نمیتواند بدون لفظ انجام شود؟
استناد: «در غالب موارد، فکر مفاهیم را در خلوت خویش در قالب الفاظ در ذهن احضار میکند». دقیقاً عبارت متن را نقل میکند — نه یک تعمیم.
________________________________________
۲۲. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «خطای لفظی» در مثال «این کتاب مختار من است» چیست؟
استناد: مثال «این کتاب مختار من است» → «هر مختاری به اراده خود حرکت میکند» → «پس این کتاب به اراده خود حرکت میکند» — اینجا، لفظ «مختار» در دو معنا (شخص آزاد / کتاب) به کار رفته — و خطای منطقی از تبدیل لفظ به معنا ناشی میشود.دقیقاً نوع خطای این مثال را توصیف میکند — که متن در تمام مثالها تأکید کرده است.
________________________________________
۲۳. کدام گزینه، بهطور مستقیم نشان میدهد که منطق، «چه چیزی را نمیخواهد»؟
استناد: «رویکرد ادیب… در ارتباط با چگونگی مفاهمه انسانها… اما منطقی درباره آن دسته از مباحث الفاظ بحث میکند که به نحوی جلوی خطای تفکر را میگیرد». عکس هدف منطق است — و بنابراین، چیزی است که منطق «نمیخواهد».
________________________________________
۲۴. کدام گزینه، مستقیماً نشان میدهد که «کارکرد سوم لفظ» چیست؟
استناد: «کارکردهای سه گانه لفظ… افاده، استفاده و قرار گرفتن در مسیر تفکر». دقیقاً سومین کارکرد است — که در این متن، جدیدترین و عمیقترین ایده است.
________________________________________
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.