در آمدی بر منطق درس 1 ۱. مهمترین دلیل برای فراگیری دانش منطق چیست؟ الف) برای یادگیری زبانهای عقلانی و فلسفی ب) برای افزایش حافظه و توانایی حفظ کردن ج) برای فراگیری راهی جهت جلوگیری از خطا در تفکر د) برای تسلط بر علوم طبیعی و تجربی ________________________________________ ۲. تفکر از دیدگاه منطقدانان عبارت است […]
در آمدی بر منطق درس 1
۱. مهمترین دلیل برای فراگیری دانش منطق چیست؟
________________________________________
۲. تفکر از دیدگاه منطقدانان عبارت است از:
________________________________________
۳. کدام یک از موارد زیر از نعمتهای بزرگ الهی محسوب میشود؟
________________________________________
۴. تفکر چه ویژگی دارد؟
________________________________________
۵. انسان در فرآیند تفکر گاهی موفق میشود و گاهی نه. این امر چه نتیجهای دارد؟
۶. کدام یک از مثالهای زیر نمونهای از خطای منطقی است؟
________________________________________
۷. چرا برخی تفکرات به نتیجهٔ نادرست منجر میشوند؟
________________________________________
۸. ارسطو در تاریخ منطق به چه دلیلی مهم است؟
________________________________________
۹. کدام گزینه نشاندهندهٔ چرایی فراگیری منطق است؟
________________________________________
۱۰. توجه به پرسش «چرایی خلقت؟» نمونهای از چیست؟
۱۱. اگر فردی نتواند مجهولی را حل کند، آیا میتوان گفت تفکر کرده است؟
________________________________________
۱۲. کدام یک از موارد زیر از مزایای تفکر نیست؟
________________________________________
۱۳. تفکر در مقایسه با احساس، چه ویژگی دارد؟
________________________________________
۱۴. منطق چه نقشی در تفکر دارد؟
________________________________________
۱۵. کدام گزینه دربارهٔ تعریف پرنده به عنوان “حیوان تخمگذار” درست است؟
۱۶. هدف اصلی انسان در تفکر چیست؟
________________________________________
۱۷. کدام یک از مثالهای زیر نشاندهندهٔ استدلال منطقی صحیح است؟
________________________________________
۱۸. چرا انسان در تفکر گاهی دچار خطا میشود؟
________________________________________
۱۹. آگاهی از فایدهٔ یک علم چه تأثیری دارد؟
________________________________________
۲۰. کدام گزینه جزو چکیده درس اول نیست؟
| پاسخنامه | ||
| ۱ | ج | هدف اصلی منطق: جلوگیری از خطا در تفکر |
| ۲ | ب | تعریف مستقیم از متن: تلاش برای تبدیل مجهول به معلوم |
| ۳ | ب | خرد و اندیشه به عنوان نعمت الهی ذکر شده |
| ۴ | ب | تفکر یک فرآیند تدریجی است |
| ۵ | ب | ناموفقیت گاهی، نشانهٔ فرآیندی بودن تفکر است |
| ۶ | ب | انتقال صفت “محسوس” از نور به خداوند، خطای منطقی است |
| ۷ | ب | استفاده از راههای نادرست تفکر باعث خطا میشود |
| ۸ | ج | ارسطو پایهگذار منطق بهعنوان علم است |
| ۹ | ج | منطق به تشخیص درست و نادرست تفکر کمک میکند |
| ۱۰ | ب | پرسش دربارهٔ خلقت، نمونهٔ خردورزی است |
| ۱۱ | ب | تفکر در تلاش معنا دارد، نه فقط در نتیجه |
| ۱۲ | د | افزایش سرعت حرکت مرتبط با تفکر نیست |
| ۱۳ | ب | تفکر مبتنی بر تلاش و منطق است، نه احساس |
| ۱۴ | ج | منطق از خطاهای استدلالی محافظت میکند |
| ۱۵ | ب | همهٔ حیوانات تخمگذار نیستند و نه همهٔ تخمگذاران پرنده |
| ۱۶ | ج | هدف تفکر: کاهش مجهولات و افزایش آگاهی |
| ۱۷ | د | همهٔ مثالها دارای خطای منطقی هستند |
| ۱۸ | ج | انتخاب راههای نادرست تفکر باعث خطا میشود |
| ۱۹ | ج | آگاهی از فایده، انگیزه و بینش را افزایش میدهد |
| ۲۰ | ج | تفکرهمیشه به نتیجهٔ درست منجر نمیشود (متن این را نفی میکند) |
درس اول چرایی منطق آگاهی از فایده یک علم و اینکه چرا و به چه علت باید آن را آموخت ؟ فراگیری آن چه ثمری دارد؟ از جمله دانستنی هایی است که آگاهی از آن سبب فزونی بینش و انگیزه دانش پژوه در فراگیری آن دانش می شود. از این رو در درس حاضر با ضرورت آموختن دانش منطق آشنا می شویم خرد و اندیشه یکی از نعمت های بزرگ الهی است. انسان ها در پرتوخردورزی و تفکر می توانند بر بسیاری از مشکلات زندگی فردی و اجتماعی خود فایق شوند. تمنونهای بشری، اختراعات واكتشافات، علوم و فنون، پیشرفت ها و توسعه جوامع انسانی وئیز رسیدن به مراتبی از فضایل اخلاقی مرهون استفاده انسان از این توانایی ممتار خدادادی است. کنجکاوی درباره حقایق جهان، تلاش برای یافتن پاسخ سوال هایی چون: چگونگی و چرایی خلقت، چیستی هدف آفرینش انسان و سرانجام او، راه رسیدن به سعادت و نحوه رهایی از دردهای جسمی و رنجهای روحی و پرسش های دیگری از این دست نمونه هایی از خردورزی های بی شمار آدمی است که توجه بشر را در طول تاریخ به خود جلب کرده است. پرسشگری و کوشش برای یافتن جواب، از جمله تلاش های ذهنی است که در مسیر تفکر تحقق می یابد. اما راستی تفنکر چیست؟ چگونه آغاز می شود؟ آیا تفگر میتواند همواره پاسخگوی پرسش های انسان باشد؟ آيا آدمی در جریان تبدیل مجهول به معلوم دچار خطا نیز میشود؟ با پاسخ به این پرسش ها است که میتوان به چرایی فراگیری دانش منطق و رار احتیاج به آن پی برد. و درآمدی بر منطق چیستی تفکر منطق دانان می گویند تفکر عبارت است از تلاش ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم. انسان ها در جریان تفکر همواره سعی میکنند با استفاده از معلومات و اندوخته های قبلی از حجم مجهولات خویش بکاهند و بر میزان آگاهی های خود بیفزایند. این تلاش گاه به نتیجه مطلوب که همان حل مجهول است منتهی می شود و گاه خير؛ به این مثال توجه کنید: عامل پوسیدگی دندان چیست؟ تلاش برای پاسخ به این سؤال هنگامی آغاز می شود که ابتدا ذهن با این پرسش برخورد کرده و توجهش به آن جلب شود. چنانچه انسان بتواند با رفتن به خزانه دانستنیهای ذهن و وارسی اندوخته های موجود در آن، معلومات لازم و كافي مرتبط با مجهول را – که در مثال مذكور لاجرم باید آگاهی هایی در زمینه بهداشت و سلامت دندان باشد – پیدا کند و در چیدمانی درسته آنها را کنار یکدیگر قراردهد می تواند به حل مسأله موفق شود وگرنه سوال همچنان به حال خود باقی خواهند ماند. با دقت در آنچه بیان شد به خوبی روشن می شود که .. نعمت خدادادی تفکر یک جریان و حرکت تدریجی است که در طی مراحلی واقع میشود ۲. آدمی در فرایند تفکرگاه از عهده پاسخ به سؤال برمی آید و گاه به چنین موفقیتی نایل نمی شود. شایان توجه است انسان در جریان تلاش فکری خود برای کشف واقعیت راه های متعددی را برمی گزیند که برخی درست و برخی نادرست است. به مثال های زیر که نمونه ای از تفکرات بشری است توجه کنید. – خداوند نور است؛ هر توری محسوس است، بنابراین: خداوند محسوس استا | – کتاب ارزان کمیاب است؛ هر کمیابی گران است، بنابراین، کتاب ارزان گران است) ١. بدین جهت در بسیاری از کتابهای منطقی، فکررا اینگونه تعریف کرده اند: «ترلی برای تحصیل امرمجهول امور معلوم – شراب از آب انگور است؛ آب انگور حلال است؛ بنابراین شراب حلال است؟ – مهندسان راه و ساختمان برای مردم نقشه میکشند؛ هرکس برای مردم نقشه میکشد غیرقابل اعتماد است، بنابراین، مهندسان راه و ساختمان غیرقابل اعتمادند – حسین انسان است بعضی انسان ها زن هستند، بنابراین: حسین زن است! – تعریف پرنده به حیوان تخم گذار! با اندک تأملی در مثال های مذکور به خوبی روشن می شود که بر اثر خطای انجام شده به نتایجی دست یافته است که درست نیست. رخداد مواردی از خطا در فرآیند تفکر موجب شد تا دغدغه ای جدی در انسان به وجود آید: راستی چگونه و به چه روشی می توان فکر کرد که از خطا مصون ماند؟ آیا راهی برای تشخیص تفگر درست از نادرست وجود دارد؟ این پرسش اساسی سبب شد تا عده ای از اندیشوران و در رأس آنها حکیم یونانی ارسطو سخت به تکاپو بیفتند و برای جلوگیری خطای بشر در انديشه، چهارچوبهار قالب های اندیشه صحیح را کشف و در کنار هم تألیف کند. چکیده ١. تفکر یکی از نعمت های بزرگ الهی است که خداوند به انسان هدیه کرده است. ٢. تفکر عبارت است از: تلاش ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم ٣. نعمت خدادادی تفکر، یک جریان (فرایند) و حرکت تدریجی است. ، آدمی در فرآیند تفکرگاه از عهده پاسخ به سؤال برمی آید و گاه خیر. ۵. انسان ها در جریان تفکرگاه دچار خطا می شوند. ۶. مهمترین دلیل برای آموختن دانش منطق فراگیری راهی برای جلوگیری ذهن از خطای در تفکر است. به درآمدی بر منطق پرسشها تفکر چیست؟ ۲ آیا تفکر یک جریان و حرکت تدریجی است؟ چرا؟ ٣. اگرانسان نتواند مجهولی را به معلوم تبدیل کند آیا می توان گفت که تفکرکرده است؟ چرا؟ ۴. چرا و به چه علت فراگیری دانش منطق لازم است؟ پژوهش فرایند بودن تفکر را بررسی کنید.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.