۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتاب منطق تعلیمی
  • شناسه : 479
  • 17 اکتبر 2025 - 17:35
  • 463 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : عالمون
  • منبع : کتابخانه عالمون
سؤالات تستی منطق تعلیمی درس 40
سؤالات تستی منطق تعلیمی درس 40

سؤالات تستی منطق تعلیمی درس 40

   سوالات تستی کتاب المنطق  اشکال چهارگانه (شکل اول) 1. در قیاس اقترانی، شکل اول چگونه تعریف می‌شود؟ الف) موضوع بودن حد وسط در هر دو مقدمه ب) محمول بودن حد وسط در هر دو مقدمه ج) محمول در صغری و موضوع در کبری د) موضوع در صغری و محمول در کبری    ✅ پاسخ […]

فهرست

 

 سوالات تستی کتاب المنطق 

اشکال چهارگانه (شکل اول)

1. در قیاس اقترانی، شکل اول چگونه تعریف می‌شود؟

الف) موضوع بودن حد وسط در هر دو مقدمه

ب) محمول بودن حد وسط در هر دو مقدمه

ج) محمول در صغری و موضوع در کبری

د) موضوع در صغری و محمول در کبری

 

 ✅ پاسخ صحیح: د

📜 استناد عربی: «وهو ما کان الاوسط فیه محمولاً فی الصغری موضوعاً فی الکبری»

📖 ترجمه: شکل اول آن است که حد وسط در صغری محمول و در کبری موضوع باشد.

📝 شرح: این چینش باعث می‌شود که حد اصغر و اکبر در نتیجه همان جایگاه خود را در مقدمات حفظ کنند.

🎯 مثال قیاس شکل اول: کل انسان حیوان است. کل حیوان نامی است. نتیجه: کل انسان نامی است.

2. چرا شکل اول را «بیّن الإنتاج» می‌نامند؟

  • الف) چون نتیجه‌اش همیشه موجبه کلیه است
  • ب) چون نیاز به دلیل خارجی ندارد
  • ج) چون در آن حد وسط تکرار لفظی دارد
  • د) چون در آن نتیجه همیشه سلبی است
  •  ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «کان هذا الشکل علی مقتضی الطبع، وبیّن الإنتاج بنفسه لا یحتاج إلی دلیل وحجة»

📖 ترجمه: این شکل مطابق طبع است و تولید نتیجه در آن روشن است و نیاز به دلیل ندارد.

📝 شرح: چون چینش مقدمات با نتیجه هماهنگ است، ذهن به‌راحتی نتیجه را می‌پذیرد.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است. کل حیوان نامی است. نتیجه: کل انسان نامی است.

3. شرط اول برای تولید نتیجه در شکل اول چیست؟

  • الف) کلیت صغری
  • ب) ایجاب صغری
  • ج) ایجاب کبری
  • د) فعلیت کبری ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «لهذا الشکل شرطان: 1. (إیجاب الصغری)»

📖 ترجمه: برای این شکل دو شرط است، اول: ایجاب صغری

📝 شرح: اگر صغری سلبی باشد، ارتباط بین حد وسط و حد اصغر مبهم می‌شود و نتیجه حاصل نمی‌شود.

🎯 مثال نادرست: لا شیء من الحجر بنبات کل نبات نامی است نتیجه: ❌ کل حجر نامی نیست (قیاس عقیم)

4. شرط دوم برای تولید نتیجه در شکل اول چیست؟

  • الف) ایجاب کبری
  • ب) کلیت کبری
  • ج) کلیت صغری
  • د) سلب کبری ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «2. (کلیة الکبری)»

📖 ترجمه: شرط دوم: کلیت کبری

📝 شرح: اگر کبری جزئی باشد، ممکن است حکم اکبر فقط بر بخشی از حد وسط صدق کند و قابل تعمیم به حد اصغر نباشد.

🎯 مثال نادرست: کل ماء سائل بعض السائل یلتهب بالنار نتیجه: ❌ بعض الماء یلتهب بالنار (قیاس عقیم)

5. چرا در مثال «کل ماء سائل و بعض السائل یلتهب بالنار» نتیجه حاصل نمی‌شود؟

  • الف) چون صغری سلبی است
  • ب) چون کبری جزئی است
  • ج) چون حد وسط تکرار معنایی ندارد
  • د) چون حد اکبر نامشخص است ✅ پاسخ صحیح: ج

📜 استناد عربی: «فلم یتکرر الاوسط فی المعنی، و إن تکرر لفظاً»

📖 ترجمه: حد وسط در معنا تکرار نشده، اگرچه در لفظ تکرار شده است.

📝 شرح: اگر حد وسط در معنا دو چیز متفاوت باشد، قیاس معتبر نیست.

🎯 مثال نادرست: کل ماء سائل بعض السائل یلتهب بالنار (منظور نفت) نتیجه: ❌ بعض الماء یلتهب بالنار

6. در شکل اول، چند ضرب منتج وجود دارد؟

  • الف) ۲
  • ب) ۴
  • ج) ۸
  • د) ۱۶ ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «فالباقی أربعة فقط. وکل هذه الأربعة بیّنة الإنتاج»

📖 ترجمه: فقط چهار ضرب باقی می‌ماند که همگی تولید نتیجه می‌کنند.

📝 شرح: از ۱۶ حالت ممکن، فقط ۴ حالت با رعایت دو شرط تولید نتیجه می‌کنند.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است کل حیوان نامی است نتیجه: کل انسان نامی است

7. ضرب اول در شکل اول چه نوع نتیجه‌ای تولید می‌کند؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: الف

📜 استناد عربی: «(الاول) من موجبتین کلیتین، ینتج موجبة کلیة»

📖 ترجمه: ضرب اول از دو مقدمه موجبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش موجبه کلیه است.

📝 شرح: این حالت کامل‌ترین و قوی‌ترین نوع قیاس شکل اول است.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است کل حیوان نامی است نتیجه: کل انسان نامی است

8. ضرب دوم در شکل اول چه نوع نتیجه‌ای تولید می‌کند؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) سالبه کلیه
  • ج) موجبه جزئیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «(الثانی) من موجبة کلیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة کلیة»

📖 ترجمه: ضرب دوم از موجبه کلیه و سالبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش سالبه کلیه است.

📝 شرح: ترکیب ایجاب و سلب در این حالت نتیجه‌ای سلبی و کلی می‌دهد.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است لا حیوان ناطق است نتیجه: لا انسان ناطق است

9. ضرب سوم در شکل اول چه نوع نتیجه‌ای تولید می‌کند؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «(الثالث) من موجبة جزئیة وموجبة کلیة، ینتج موجبة جزئیة»

📖 ترجمه: ضرب سوم از موجبه جزئیه و موجبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش موجبه جزئیه است.

📝 شرح: چون یکی از مقدمات جزئی است، نتیجه نیز جزئی خواهد بود.

🎯 مثال: بعض انسان‌ها حیوان‌اند کل حیوان نامی است نتیجه: بعض انسان‌ها نامی‌اند

10. ضرب چهارم در شکل اول چه نوع نتیجه‌ای تولید می‌کند؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: د

📜 استناد عربی: «(الرابع) من موجبة جزئیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة جزئیة»

📖 ترجمه: ضرب چهارم از موجبه جزئیه و سالبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش سالبه جزئیه است.

📝 شرح: ترکیب جزئی و سلبی نتیجه‌ای سلبی و محدود می‌دهد.

🎯 مثال: بعض انسان‌ها حیوان‌اند لا حیوان ناطق است نتیجه: بعض انسان‌ها ناطق نیستند

📋 پاسخنامه نهایی (سؤالات 1 تا 10)

شماره پاسخ صحیح
1 د
2 ب
3 ب
4 ب
5 ج
6 ب
7 الف
8 ب
9 ب
10 د

 

🧠 ادامه سؤالات تستی کتاب المنطق – شکل اول قیاس اقترانی

11. چرا شرط کلیت کبری در شکل اول ضروری است؟

  • الف) برای جلوگیری از تکرار لفظی
  • ب) برای تضمین تکرار معنایی حد وسط
  • ج) برای تولید نتیجه موجبه جزئیه
  • د) برای امکان سلب نتیجه ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «و فی الحقیقة إن هذا الشرط راجع إلی (القاعدة الاولی)، لأن الاوسط فی الواقع علی هذا الفرض غیر متکرر»

📖 ترجمه: در حقیقت این شرط به قاعده اول برمی‌گردد، زیرا در این فرض حد وسط در معنا تکرار نشده است.

📝 شرح: اگر کبری جزئی باشد، ممکن است حد وسط در معنا دو چیز متفاوت باشد و قیاس عقیم شود.

🎯 مثال نادرست: کل ماء سائل بعض السائل یلتهب بالنار نتیجه: ❌ بعض الماء یلتهب بالنار

12. در شکل اول، چند ضرب عقیم به دلیل سلب صغری حذف می‌شوند؟

  • الف) ۴
  • ب) ۸
  • ج) ۱۲
  • د) ۲ ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «الشرط الاول تسقط به ثمانیة ضروب، و هی حاصل ضرب السالبتین من الصغری فی الأربع من الکبری»

📖 ترجمه: شرط اول باعث حذف هشت ضرب می‌شود که حاصل ضرب صغری‌های سلبی با چهار کبری است.

📝 شرح: اگر صغری سلبی باشد، ارتباط با حد وسط مبهم می‌شود و نتیجه حاصل نمی‌شود.

🎯 مثال نادرست: لا شیء من الحجر بنبات کل نبات نامی است نتیجه: ❌ کل حجر نامی نیست

13. در شکل اول، چند ضرب عقیم به دلیل جزئیت کبری حذف می‌شوند؟

  • الف) ۲
  • ب) ۴
  • ج) ۸
  • د) ۱۲ ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «الشرط الثانی تسقط به أربعة حاصل ضرب الجزئیتین من الکبری فی الموجبتین من الصغری»

📖 ترجمه: شرط دوم باعث حذف چهار ضرب می‌شود که حاصل ضرب کبری‌های جزئی با صغری‌های موجبه است.

📝 شرح: جزئیت کبری مانع از تعمیم حکم به حد اصغر می‌شود.

🎯 مثال نادرست: کل انسان حیوان است بعض حیوانات ناطق‌اند نتیجه: ❌ بعض انسان‌ها ناطق‌اند

14. چرا شکل اول را «فاضل» و «کامل» می‌نامند؟

  • الف) چون همه محصورات را تولید می‌کند
  • ب) چون فقط موجبه کلیه تولید می‌کند
  • ج) چون در آن حد وسط همیشه تکرار می‌شود
  • د) چون در آن فقط ایجاب معتبر است ✅ پاسخ صحیح: الف

📜 استناد عربی: «فالمحصورات کلها تستخرج من أضرب هذا الشکل. ولذا سمی (کاملاً) و (فاضلاً)»

📖 ترجمه: همه محصورات از ضرب‌های این شکل استخراج می‌شوند، لذا آن را کامل و فاضل نامیده‌اند.

📝 شرح: شکل اول تنها شکلی است که می‌تواند هر چهار نوع نتیجه (موجبه کلیه، سالبه کلیه، موجبه جزئیه، سالبه جزئیه) را تولید کند.

🎯 مثال: چهار ضرب منتج شکل اول → چهار نوع نتیجه

15. ضرب اول شکل اول از چه نوع مقدماتی تشکیل شده است؟

  • الف) موجبه کلیه و موجبه جزئیه
  • ب) موجبه کلیه و سالبه کلیه
  • ج) موجبه کلیه و موجبه کلیه
  • د) موجبه جزئیه و سالبه کلیه ✅ پاسخ صحیح: ج

📜 استناد عربی: «(الاول) من موجبتین کلیتین، ینتج موجبة کلیة»

📖 ترجمه: ضرب اول از دو مقدمه موجبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش موجبه کلیه است.

📝 شرح: این حالت قوی‌ترین نوع قیاس شکل اول است.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است کل حیوان نامی است نتیجه: کل انسان نامی است

16. ضرب دوم شکل اول چه نوع نتیجه‌ای دارد؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) سالبه کلیه
  • ج) موجبه جزئیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «(الثانی) من موجبة کلیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة کلیة»

📖 ترجمه: ضرب دوم از موجبه کلیه و سالبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش سالبه کلیه است.

📝 شرح: ترکیب ایجاب و سلب در این حالت نتیجه‌ای سلبی و کلی می‌دهد.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است لا حیوان ناطق است نتیجه: لا انسان ناطق است

17. ضرب سوم شکل اول چه نوع نتیجه‌ای دارد؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «(الثالث) من موجبة جزئیة وموجبة کلیة، ینتج موجبة جزئیة»

📖 ترجمه: ضرب سوم از موجبه جزئیه و موجبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش موجبه جزئیه است.

📝 شرح: چون یکی از مقدمات جزئی است، نتیجه نیز جزئی خواهد بود.

🎯 مثال: بعض انسان‌ها حیوان‌اند کل حیوان نامی است نتیجه: بعض انسان‌ها نامی‌اند

18. ضرب چهارم شکل اول چه نوع نتیجه‌ای دارد؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: د

📜 استناد عربی: «(الرابع) من موجبة جزئیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة جزئیة»

📖 ترجمه: ضرب چهارم از موجبه جزئیه و سالبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش سالبه جزئیه است.

📝 شرح: ترکیب جزئی و سلبی نتیجه‌ای سلبی و محدود می‌دهد.

🎯 مثال: بعض انسان‌ها حیوان‌اند لا حیوان ناطق است نتیجه: بعض انسان‌ها ناطق نیستند

19. در شکل اول، چه چیزی باعث می‌شود نتیجه قابل اعتماد باشد؟

  • الف) تکرار لفظی حد وسط
  • ب) تکرار معنایی حد وسط
  • ج) ایجاب کبری
  • د) سلب صغری ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «فلم یتکرر الاوسط فی المعنی، و إن تکرر لفظاً»

📖 ترجمه: حد وسط در معنا تکرار نشده، اگرچه در لفظ تکرار شده است.

📝 شرح: تکرار معنایی حد وسط شرط اصلی برای تولید نتیجه معتبر است.

🎯 مثال نادرست: کل ماء سائل بعض السائل یلتهب بالنار نتیجه: ❌ بعض الماء یلتهب بالنار

20. در شکل اول، چه چیزی باعث حذف ضربات عقیم می‌شود؟

  • الف) ایجاب کبری و جزئیت صغری
  • ب) سلب صغری و جزئیت کبری
  • ج) کلیت صغری و ایجاب کبری
  • د) سلب کبری و کلیت صغری ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «الشرط الاول تسقط به ثمانیة ضروب… الشرط الثانی تسقط به أربعة… فالباقی أربعة فقط»

📖 ترجمه: شرط اول (سلب صغری) و شرط دوم (جزئیت کبری) باعث حذف ضربات عقیم می‌شوند.

📝 شرح: رعایت نکردن این دو شرط باعث می‌شود قیاس نتیجه ندهد.

🎯 مثال نادرست: لا شیء من الحجر بنبات بعض نباتات نامی‌اند نتیجه: ❌ بعض الحجر نامی‌اند

 

21. در شکل اول، چرا ایجاب صغری شرط تولید نتیجه است؟

  • الف) چون سلب صغری ارتباط با حد وسط را مبهم می‌کند
  • ب) چون ایجاب صغری همیشه نتیجه موجبه می‌دهد
  • ج) چون ایجاب صغری باعث کلیت کبری می‌شود
  • د) چون ایجاب صغری مانع از تکرار لفظی است ✅ پاسخ صحیح: الف

📜 استناد عربی: «إذ لو کانت سالبة، فلا یعلم أن الحکم الواقع علی الأوسط فی الکبری یلاقی الأصغر فی خارج الأوسط ام لا»

📖 ترجمه: اگر صغری سلبی باشد، معلوم نمی‌شود که حکم واقع‌شده بر حد وسط در کبری، با حد اصغر در خارج ارتباط دارد یا نه.

📝 شرح: ایجاب صغری تضمین می‌کند که حد اصغر با حد وسط مرتبط است و حکم کبری قابل تعمیم است.

🎯 مثال نادرست: لا شیء من الحجر بنبات کل نبات نامی است نتیجه: ❌ کل حجر نامی نیست

22. در شکل اول، اگر کبری جزئی باشد، چه مشکلی پیش می‌آید؟

  • الف) نتیجه سلبی می‌شود
  • ب) حد وسط در معنا تکرار نمی‌شود
  • ج) صغری بی‌اثر می‌شود
  • د) نتیجه کلی نمی‌شود ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «فإن المقصود بالسائل الذی حکم به علی الماء خصوص الحصة منه التی تلتقی مع الماء، و هی غیر الحصة من السائل الذی یلتهب بالنار»

📖 ترجمه: مقصود از “سائل” در کبری، بخشی از آن است که با “ماء” در صغری متفاوت است؛ پس حد وسط در معنا تکرار نشده.

📝 شرح: جزئیت کبری باعث می‌شود که حد وسط در دو مقدمه به دو معنا باشد و قیاس عقیم شود.

🎯 مثال نادرست: کل ماء سائل بعض السائل یلتهب بالنار نتیجه: ❌ بعض الماء یلتهب بالنار

23. در شکل اول، چه تعداد ضرب منتج باقی می‌ماند؟

  • الف) ۲
  • ب) ۴
  • ج) ۸
  • د) ۱۶ ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «فالباقی أربعة فقط. وکل هذه الأربعة بیّنة الإنتاج»

📖 ترجمه: فقط چهار ضرب باقی می‌ماند که همگی تولید نتیجه می‌کنند.

📝 شرح: از ۱۶ حالت ممکن، فقط ۴ حالت با رعایت دو شرط تولید نتیجه می‌کنند.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است کل حیوان نامی است نتیجه: کل انسان نامی است

24. ضرب اول شکل اول چه نوع نتیجه‌ای تولید می‌کند؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: الف

📜 استناد عربی: «(الاول) من موجبتین کلیتین، ینتج موجبة کلیة»

📖 ترجمه: ضرب اول از دو مقدمه موجبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش موجبه کلیه است.

📝 شرح: این حالت کامل‌ترین و قوی‌ترین نوع قیاس شکل اول است.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است کل حیوان نامی است نتیجه: کل انسان نامی است

25. ضرب دوم شکل اول از چه نوع مقدماتی تشکیل شده است؟

  • الف) موجبه کلیه و موجبه جزئیه
  • ب) موجبه کلیه و سالبه کلیه
  • ج) موجبه جزئیه و سالبه کلیه
  • د) سالبه کلیه و موجبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «(الثانی) من موجبة کلیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة کلیة»

📖 ترجمه: ضرب دوم از موجبه کلیه و سالبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش سالبه کلیه است.

📝 شرح: ترکیب ایجاب و سلب در این حالت نتیجه‌ای سلبی و کلی می‌دهد.

🎯 مثال: کل انسان حیوان است لا حیوان ناطق است نتیجه: لا انسان ناطق است

26. ضرب سوم شکل اول چه نوع نتیجه‌ای تولید می‌کند؟

  • الف) موجبه کلیه
  • ب) موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه
  • د) سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «(الثالث) من موجبة جزئیة وموجبة کلیة، ینتج موجبة جزئیة»

📖 ترجمه: ضرب سوم از موجبه جزئیه و موجبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش موجبه جزئیه است.

📝 شرح: چون یکی از مقدمات جزئی است، نتیجه نیز جزئی خواهد بود.

🎯 مثال: بعض انسان‌ها حیوان‌اند کل حیوان نامی است نتیجه: بعض انسان‌ها نامی‌اند

27. ضرب چهارم شکل اول از چه نوع مقدماتی تشکیل شده است؟

  • الف) موجبه جزئیه و سالبه کلیه
  • ب) موجبه کلیه و موجبه جزئیه
  • ج) سالبه کلیه و موجبه کلیه
  • د) موجبه کلیه و سالبه جزئیه ✅ پاسخ صحیح: الف

📜 استناد عربی: «(الرابع) من موجبة جزئیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة جزئیة»

📖 ترجمه: ضرب چهارم از موجبه جزئیه و سالبه کلیه تشکیل شده و نتیجه‌اش سالبه جزئیه است.

📝 شرح: ترکیب جزئی و سلبی نتیجه‌ای سلبی و محدود می‌دهد.

🎯 مثال: بعض انسان‌ها حیوان‌اند لا حیوان ناطق است نتیجه: بعض انسان‌ها ناطق نیستند

28. چرا شکل اول را «کاملاً» می‌نامند؟

  • الف) چون همه محصورات را تولید می‌کند
  • ب) چون فقط موجبه کلیه تولید می‌کند
  • ج) چون در آن حد وسط همیشه تکرار می‌شود
  • د) چون در آن فقط ایجاب معتبر است ✅ پاسخ صحیح: الف

📜 استناد عربی: «فالمحصورات کلها تستخرج من أضرب هذا الشکل. ولذا سمی (کاملاً) و (فاضلاً)»

📖 ترجمه: همه محصورات از ضرب‌های این شکل استخراج می‌شوند، لذا آن را کامل و فاضل نامیده‌اند.

📝 شرح: شکل اول تنها شکلی است که می‌تواند هر چهار نوع نتیجه را تولید کند.

🎯 مثال: چهار ضرب منتج شکل اول → چهار نوع نتیجه

29. در شکل اول، چه چیزی باعث می‌شود قیاس عقیم شود؟

  • الف) تکرار لفظی حد وسط
  • ب) عدم تکرار معنایی حد وسط
  • ج) ایجاب کبری
  • د) سلب صغری ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «فلم یتکرر الاوسط فی المعنی، و إن تکرر لفظاً»

📖 ترجمه: حد وسط در معنا تکرار نشده، اگرچه در لفظ تکرار شده است.

📝 شرح: تکرار معنایی حد وسط شرط اصلی برای تولید نتیجه معتبر است.

🎯 مثال نادرست: کل ماء سائل بعض السائل یلتهب بالنار نتیجه: ❌ بعض الماء یلتهب بالنار

30. در شکل اول، چه چیزی باعث حذف ضربات عقیم می‌شود؟

  • الف) ایجاب کبری و جزئیت صغری
  • ب) سلب صغری و جزئیت کبری
  • ج) کلیت صغری و ایجاب کبری
  • د) سلب کبری و کلیت صغری ✅ پاسخ صحیح: ب

📜 استناد عربی: «الشرط الاول تسقط به ثمانیة ضروب… الشرط الثانی تسقط به أربعة… فالباقی أربعة فقط»

📖 ترجمه: شرط اول (سلب صغری) و شرط دوم (جزئیت کبری) باعث حذف ضربات عقیم می‌شوند.

📝 شرح: رعایت نکردن این دو شرط باعث می‌شود قیاس نتیجه ندهد.

🎯 مثال نادرست: لا شیء من الحجر

 

الأشکال الأربعة قلنا: إن القیاس الاقترانی لا بد له من ثلاثة حدود: أوسط وأصغر وأکبر. ونضیف علیه هنا، فنقول: إن وضع الاوسط مع طرفیه فی المقدمتین یختلف، ففی الحملی قد یکون موضوعاً فیهما او محمولاً فیهما، او موضوعاً فی الصغری ومحمولاً فی الکبری، او بالعکس. فهذه أربع صور. وکل واحدة من هذه الصور تسمی (شکلاً). و کذا فی الشرطی یکون تالیاً ومقدماً. فالشکل فی اصطلاحهم علی هذا هو «القیاس الاقترانی باعتبار کیفیة وضع الاوسط من الطرفین» ولنتکلم عن کل واحد من الأشکال الأربعة فی الحملی، ثم نتبعه بالاقترانی ا الشکل الاول الشکل الاول وهو ما کان الاوسط فیه محمولاً فی الصغری موضوعاً فی الکبری. أی یکون وضع الحدین فی المقدمتین مع الاوسط عین وضع أحدهما مع الآخر فی النتیجة: فکما یکون الأصغر موضوعاً فی النتیجة یکون موضوعاً فی الصغری، و کما یکون الأکبر محمولاً فی النتیجة یکون محمولاً فی الکبری. ولهذا التفسیر فائدة نرید أن نتوصل إلیها. فإنه لأجل أن الأصغر وضعه فی النتیجة عین وضعه فی الصغری، و إن الأکبر وضعه فی النتیجة عین وضعه فی الکبری، کان هذا الشکل علی مقتضی الطبع، وبیّن الإنتاج بنفسه لا یحتاج إلی دلیل وحجة، بخلاف البواقی ولذا جعلوه اول الأشکال. وبه یستدل علی باقی شروطه: لهذا الشکل شرطان: 1. (إیجاب الصغری) ، إذ لو کانت سالبة، فلا یعلم أن الحکم الواقع علی الأوسط فی الکبریأ یلاقی الأصغر فی خارج الأوسط ام لا، فیتحمل الأمران، فلا ینتج الإیجاب و لا السلب کما نقول مثلاً: لا شیء من الحجر بنبات وکل نبات نامٍ فانه لا ینتج الإیجاب: (کل حجر نام). و لو أبدلنا بالصغری قولنا (لا شیء من الإنسان بنبات). فإنه لا ینتج السلب: (لا شیء من الإنسان بنام). اما إذا کانت الصغری موجبة فإن ما یقع علی الأوسط فی الکبری لا بد أن یقع علی ما یقع علیه الاوسط فی الصغری. 2. (کلیة الکبری) ، لأنه لو کانت جزئیة لجاز أن یکون البعض من الأوسط المحکوم علیه بالأکبر غیر ما حکم به علی الأصغر، فلا یتعدی الحکم من الأکبر إلی الأصغر بتوسط الأوسط. و فی الحقیقة إن هذا الشرط راجع إلی (القاعدة الاولی) ، لأن الاوسط فی الواقع علی هذا الفرض غیر متکرر؛ کما نقول مثلا: کل ماء سائل وبعض السائل یلتهب بالنار فإنه لا ینتج (بعض الماء یلتهب بالنار) ، لأن المقصود بالسائل الذی حکم به علی الماء خصوص الحصة منه التی تلتقی مع الماء، و هی غیر الحصة من السائل الذی یلتهب بالنار، و هو النفط مثلاً. فلم یتکرر الاوسط فی المعنی، و إن تکرر لفظاً. هذه شروطه من ناحیة الکم و الکیف، اما من ناحیة الجهة فقد قیل إنه یشترط فیه (فعلیة الصغری). ولکنا أخذنا علی أنفسنا ألاّ نبحث عن الموجهات، لأن أبحاثها المطولة تضیع علینا کثیراً مما تجب أن نعلمه. و لیس فیها کبیر فائدة لنا. ضروبه: کل مقدمة من القیاس فی حد نفسها یجوز أن تکون واحدة من المحصورات الأربع، فإذا اقترنت الصور الأربع فی الصغری مع الأربع فی الکبری. خرجت عندنا ست عشرة صورة للاقتران تحدث من ضرب أربعة فی أربعة. و ذلک فی جمیع الأشکال الأربعة. والصورة من تألیف المقدمتین تسمی بثلاثة أسماء: (ضرب) و (اقتران) و (قرینة). وهذه الاقترانات او الضروب الستة عشر بعضها منتج، فیسمی (قیاساً). وبعضها غیر منتج، فیسمی (عقیماً). وبحسب الشرطین فی الکم و الکیف لهذا الشکل الاول تکون الضروب المنتجة أربعة فقط. اما البواقی فکلها عقیمة، لأن الشرط الاول تسقط به ثمانیة ضروب، و هی حاصل ضرب السالبتین من الصغری فی الأربع من الکبری، و الشرط الثانی تسقط به أربعة حاصل ضرب الجزئیتین من الکبری فی الموجبتین من الصغری، فالباقی أربعة فقط. وکل هذه الأربعة بیّنة الإنتاج، ینتج کل واحد منها واحدة من المحصورات الأربع، فالمحصورات کلها تستخرج من أضرب هذا الشکل. ولذا سمی (کاملاً) و (فاضلاً). و قد رتبوا ضروبه علی حسب ترتب المحصورات فی نتائجه: فالاول ما ینتج الموجبة الکلیة، ثم ما ینتج السالبة الکلیة، ثم ما ینتج الموجبة الجزئیة، ثم ما ینتج السالبة الجزئیة. (الاول) من موجبتین کلیتین، ینتج موجبة کلیة. کل ب م وکل م ح مثاله … کل ب ح (الثانی) من موجبة کلیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة کلیة. کل ب م و لا م ح مثاله … لا ب ح (الثالث) من موجبة جزئیة وموجبة کلیة، ینتج موجبة جزئیة. ع ب م وکل م ح مثاله … ع ب ح (الرابع) من موجبة جزئیة وسالبة کلیة، ینتج سالبة جزئیة. ع ب م و لا م ح مثاله … س ب ح

 

فهرست

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*