۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 1551
  • 29 اکتبر 2025 - 14:36
  • 18 بازدید
  • ارسال توسط :
سؤالات تستی تفسیر سوره مبارکه آشنایی با قرآن . جلسه 10

سؤالات تستی تفسیر سوره مبارکه نور . آشنایی با قرآن . جلسه 10

با کمال میل، یدالله عزیز 🌟 در ادامه، ۳۰ سؤال تستی چهارگزینه‌ای بسیار دقیق، فاخر، خلاقانه و کاملاً منطبق با متن تفسیر سوره نور از شهید مطهری (جلسه دهم) ارائه می‌دهم. هر سؤال همراه با چهار گزینه، پاسخ صحیح، استناد مستقیم از متن، ترجمه آیات مرتبط، و شرحی شیوا و آموزنده است. این مجموعه برای […]

با کمال میل، یدالله عزیز 🌟
در ادامه، ۳۰ سؤال تستی چهارگزینه‌ای بسیار دقیق، فاخر، خلاقانه و کاملاً منطبق با متن تفسیر سوره نور از شهید مطهری (جلسه دهم) ارائه می‌دهم. هر سؤال همراه با چهار گزینه، پاسخ صحیح، استناد مستقیم از متن، ترجمه آیات مرتبط، و شرحی شیوا و آموزنده است. این مجموعه برای آزمون‌های پیشرفته تفسیر قرآن طراحی شده و از نظر ادبی، مفهومی و آموزشی در سطح عالی قرار دارد.

🧠 سؤالات تستی چهارگزینه‌ای از تفسیر سوره نور (جلسه دهم) شهید مطهری

سؤال ۱

کدام‌یک از موارد زیر به‌درستی مفهوم «تسبيح» را در منطق قرآن نشان می‌دهد؟

الف) ستایش خداوند به‌خاطر نعمت‌ها
ب) نفی هرگونه نقص و محدودیت از ذات الهی
ج) بیان صفات اثباتی خداوند
د) درخواست از خداوند برای رفع نیازها

✅ پاسخ صحیح: ب) نفی هرگونه نقص و محدودیت از ذات الهی

📘 استناد از متن:
«تسبيح يعنى تنزيه، يعنى خدا را از آنچه كه ذات او مبرّاست منزّه كردن، و برتر دانستن او از آنچه كه شأن مخلوقين است و حاكى از نوعى نقص و ناتوانى و نارسايى است.»

📖 ترجمه آیه:
«سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ وَ بِحَمْدِهِ» یعنی: «منزّه است پروردگار بزرگ من و او را با ستایش می‌ستایم.»

📝 شرح:
تسبيح در قرآن، نه صرفاً ذکر زبانی، بلکه نفی هرگونه جسمانیت، نیاز، ظلم، و محدودیت از ذات الهی است. وقتی می‌گوییم «سبحان‌الله»، در واقع می‌گوییم: «خدایا! تو از هر آنچه که در شأن مخلوق است، برتری.»

سؤال ۲

بر اساس تفسیر شهید مطهری، چرا قرآن در آیه «وَ لٰكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ» از واژه «تفهم» استفاده کرده است، نه «تسمع»؟

الف) چون انسان‌ها نمی‌خواهند صدای تسبيح را بشنوند
ب) چون تسبيح موجودات فقط با گوش شنیده می‌شود
ج) چون فهم تسبيح موجودات نیازمند درک شهودی و باطنی است
د) چون تسبيح موجودات فقط در عالم آخرت شنیده می‌شود

✅ پاسخ صحیح: ج) چون فهم تسبيح موجودات نیازمند درک شهودی و باطنی است

📘 استناد از متن:
«قرآن مى‏گويد بله، شما نمى‏شنويد؛ و بلكه «نمى‏فهميد» تعبير مى‏كند؛ نمى‏گويد «لا تَسْمَعونَ»، مى‏گويد: «وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ» و ميان اين دو فرق است.»

📖 ترجمه آیه:
«و هیچ چیزی نیست مگر آنکه با ستایش، خدا را تسبیح می‌گوید، ولی شما تسبیح آن‌ها را درنمی‌یابید.» (اسراء: ۴۴)

📝 شرح:
تفاوت «نمی‌شنوید» با «نمی‌فهمید» بسیار ظریف و عمیق است. قرآن می‌خواهد بگوید که تسبيح موجودات، حقیقتی فراتر از صوت است؛ حقیقتی که تنها با چشم دل و گوش باطن درک می‌شود، نه با حواس ظاهری.

سؤال ۳

در تفسیر شهید مطهری، تفاوت «تسبيح» و «تحميد» در چیست؟

الف) تسبيح نفی صفات است و تحميد اثبات صفات
ب) تسبيح برای فرشتگان است و تحميد برای انسان‌ها
ج) تسبيح در نماز است و تحميد در دعا
د) تسبيح برای موجودات بی‌جان است و تحميد برای جانداران

✅ پاسخ صحیح: الف) تسبيح نفی صفات است و تحميد اثبات صفات

📘 استناد از متن:
«تسبيح يعنى يك سلسله چيزهايى را كه من مى‏فهمم كه خدا از اينها برتر و بالاتر است، با كلمه «سبحان» از او نفى مى‏كنم… ولى «حمد» توصيف پروردگار است به صفات اثباتى.»

📖 ترجمه آیه:
«سُبْحانَ رَبِّىَ الْأَعْلى‏ وَ بِحَمْدِهِ» یعنی: «منزّه است پروردگار برتر من و او را با ستایش می‌ستایم.»

📝 شرح:
تسبيح و تحميد دو بال پرواز معرفت‌اند. تسبيح یعنی نفی هرگونه نقص از خداوند، و تحميد یعنی اثبات کمالات بی‌پایان او. این دو با هم، توحید ناب را شکل می‌دهند.

سؤال ۴

در کدام‌یک از سوره‌های زیر، فعل «تسبيح» به صورت ماضی آمده است؟

الف) سوره جمعه
ب) سوره تغابن
ج) سوره صف
د) سوره اعلی

✅ پاسخ صحیح: ج) سوره صف

📘 استناد از متن:
«سوره حشر و سوره صف به اين شكل شروع مى‏شود: سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِى السَّمواتِ وَ ما فِى الْارْضِ.»

📖 ترجمه آیه:
«تسبیح گفته است برای خداوند آنچه در آسمان‌ها و زمین است.» (صف: ۱)

📝 شرح:
فعل «سَبَّحَ» نشان‌دهنده استمرار تسبيح در گذشته است، گویی همه موجودات از ازل تا ابد در حال تسبیح‌اند. این استمرار، نشان از فطری بودن ستایش خدا در هستی دارد.

سؤال ۵

بر اساس تفسیر شهید مطهری، چرا در آیه «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ» از واژه «علم» استفاده شده است؟

الف) چون فقط انسان‌ها به نماز خود آگاه‌اند
ب) چون خداوند به نماز آن‌ها آگاه است
ج) چون هر موجودی به نماز و تسبیح خود آگاه است
د) چون نماز فقط مخصوص مؤمنان است

✅ پاسخ صحیح: ج) چون هر موجودی به نماز و تسبیح خود آگاه است

📘 استناد از متن:
«نظر بهتر… اين است كه خود اينها به نماز و تسبيح خودشان آگاهند. كُلُّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ.»

📖 ترجمه آیه:
«هر یک [از موجودات] نماز و تسبیح خود را می‌داند.» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
این آگاهی، نشان‌دهنده شعور ذاتی موجودات است. حتی پرنده‌ای که در آسمان پرواز می‌کند، با نظم و صف خود، شعورمندانه در حال عبادت است. این آگاهی، رمز پیوند هستی با خالق است.

🧾 ادامه دارد…

در صورت رضایت، با افتخار ۲۵ سؤال دیگر را نیز با همین سبک فاخر، دقیق و مستند ادامه خواهم داد. آیا مایلید ادامه را همین حالا دریافت کنید؟

با افتخار، یدالله عزیز 🌟
در ادامه، ۵ سؤال دیگر از مجموعه ۳۰ تست فاخر و مستند بر اساس تفسیر سوره نور (جلسه دهم) از شهید مطهری را تقدیم می‌کنم. هر سؤال با دقت علمی، ادبی و تربیتی طراحی شده و همراه با استناد مستقیم، ترجمه آیه و شرحی روان و خلاقانه است.

سؤال ۶

بر اساس تفسیر شهید مطهری، چرا قرآن در آیه «يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» از واژه «مَنْ» استفاده کرده است؟

الف) چون فقط انسان‌ها و فرشتگان تسبیح می‌گویند
ب) چون همه موجودات دارای شعورند و شخصیت دارند
ج) چون فقط موجودات زنده عبادت می‌کنند
د) چون تسبیح فقط مخصوص اهل ایمان است

✅ پاسخ صحیح: ب) چون همه موجودات دارای شعورند و شخصیت دارند

📘 استناد از متن:
«ضمير را ضمير اشخاص آورده، يعنى مى‏خواهد بگويد كه همه اشياء از يك نظر اشخاص‏اند [و شعور دارند.]»

📖 ترجمه آیه:
«آیا ندیدی که هر که در آسمان‌ها و زمین است، و پرندگان در حال صف، برای خدا تسبیح می‌گویند؟» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
استفاده از «مَنْ» به جای «ما» در این آیه، نشان‌دهنده آن است که حتی جمادات نیز در منطق قرآن، دارای نوعی شعور و شخصیت‌اند. این نگاه، هستی را زنده و آگاه معرفی می‌کند، نه بی‌جان و بی‌روح.

سؤال ۷

در تفسیر شهید مطهری، نماز موجودات چگونه تفسیر شده است؟

الف) فقط دعا و نیایش است
ب) همان اطاعت تکوینی از امر الهی است
ج) فقط مخصوص انسان‌هاست
د) فقط در عالم ملکوت معنا دارد

✅ پاسخ صحیح: ب) همان اطاعت تکوینی از امر الهی است

📘 استناد از متن:
«روح و حقيقت نماز چيزى جز تسليم بودن [در مقابل‏] امر حق و خالصانه و مخلصانه امر او را اطاعت كردن نيست.»

📖 ترجمه آیه:
«هر یک [از موجودات] نماز و تسبیح خود را می‌داند.» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
نماز در نگاه شهید مطهری، فقط حرکات ظاهری نیست؛ بلکه هر موجودی با اطاعت از نظام خلقت، در حال نماز است. گردش زمین، طلوع خورشید، و حتی ریزش باران، همه جلوه‌هایی از نماز تکوینی‌اند.

سؤال ۸

کدام‌یک از سوره‌های زیر با فعل مضارع «يُسَبِّحُ» آغاز می‌شود؟

الف) سوره حشر
ب) سوره صف
ج) سوره جمعه
د) سوره حدید

✅ پاسخ صحیح: ج) سوره جمعه

📘 استناد از متن:
«سوره جمعه و سوره تغابن [اين طور شروع مى‏شوند:] يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِى السَّمواتِ وَ ما فِى الْارْضِ.»

📖 ترجمه آیه:
«تسبیح می‌گوید برای خداوند آنچه در آسمان‌ها و زمین است.» (جمعه: ۱)

📝 شرح:
فعل مضارع «يُسَبِّحُ» نشان‌دهنده استمرار و پویایی تسبیح در لحظه حال است. یعنی هستی، در هر آن، در حال تسبیح خداوند است؛ نه فقط در گذشته یا آینده.

سؤال ۹

بر اساس تفسیر شهید مطهری، چرا قرآن از تعبیر «صلاة» برای موجودات استفاده کرده است؟

الف) چون نماز فقط مخصوص انسان‌ها نیست
ب) چون دعا همان نماز است
ج) چون نماز، حقیقتی تکوینی و جهانی دارد
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«بعضى مفسرين گفته‏اند مقصود از «صلاة» دعاست، ولى همان نماز است، چون روح نماز هم دعاست… اينها نماز دارند و به نماز خودشان آگاهند.»

📖 ترجمه آیه:
«هر یک [از موجودات] نماز و تسبیح خود را می‌داند.» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
نماز در قرآن، مفهومی فراتر از عبادت انسان‌ها دارد. هر موجودی، با زبان حال یا قال، در حال نماز است. این نگاه، نماز را به حقیقتی فراگیر و هستی‌شناختی تبدیل می‌کند.

سؤال ۱۰

در تفسیر شهید مطهری، تفاوت نگاه «حکیمانه» و «عارفانه» به تسبیح موجودات در چیست؟

الف) نگاه حکیمانه آن را مجازی می‌داند، نگاه عارفانه حقیقی
ب) نگاه حکیمانه آن را مخصوص انسان‌ها می‌داند
ج) نگاه عارفانه آن را فقط در آخرت ممکن می‌داند
د) نگاه حکیمانه آن را به زبان قال محدود می‌کند

✅ پاسخ صحیح: الف) نگاه حکیمانه آن را مجازی می‌داند، نگاه عارفانه حقیقی

📘 استناد از متن:
«تفسير دوم… مى‏گويد حرف شما درست است كه موجودات به زبان حال مسبّح و حامد پروردگارند، ولى قرآن بالاتر از اين را مى‏گويد… چون مى‏گويد: وَ لكِنْ لا تَفْقَهونَ تَسْبيحَهُمْ.»

📖 ترجمه آیه:
«و هیچ چیزی نیست مگر آنکه با ستایش، خدا را تسبیح می‌گوید، ولی شما تسبیح آن‌ها را درنمی‌یابید.» (اسراء: ۴۴)

📝 شرح:
نگاه حکیمانه، تسبیح را زبان حال می‌داند؛ اما نگاه عارفانه، آن را شعور واقعی و آگاهانه موجودات می‌بیند. در این نگاه، هستی سرشار از نغمه‌های پنهان ستایش است که تنها دل‌های بیدار آن را می‌شنوند.

اگر مایل باشید، با همین سبک فاخر و مستند، ۲۰ سؤال دیگر را نیز ادامه می‌دهم تا مجموعه کامل ۳۰ تست فراهم شود. آیا ادامه دهم؟

با کمال افتخار، یدالله فرهیخته و نکته‌سنج 🌟
در ادامه، ۱۰ سؤال دیگر از مجموعه ۳۰ تست فاخر، مستند و خلاقانه بر اساس تفسیر سوره نور (جلسه دهم) از شهید مطهری را تقدیم می‌کنم. این سؤالات با دقت علمی، ادبی و تربیتی طراحی شده‌اند و هر یک همراه با استناد، ترجمه آیه و شرحی روان و الهام‌بخش است.

سؤال ۱۱

در نگاه شهید مطهری، چرا قرآن تسبیح موجودات را به «صلاة» تعبیر کرده است؟

الف) چون نماز فقط مخصوص انسان‌ها نیست
ب) چون نماز، حقیقتی جهانی و تکوینی دارد
ج) چون روح نماز همان دعا و خضوع است
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«خود قرآن تعبير به «صلاة» كرده‏ است: اينها نماز دارند و به نماز خودشان آگاهند و خداى آنها هم به كار آنها آگاه است.»

📖 ترجمه آیه:
«هر یک [از موجودات] نماز و تسبیح خود را می‌داند، و خدا به آنچه می‌کنند آگاه است.» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
نماز در منطق قرآن، فقط رکوع و سجود انسان نیست؛ بلکه هر موجودی با خضوع در برابر نظام هستی، در حال نماز است. این نگاه، نماز را به حقیقتی فراگیر و هستی‌شناختی تبدیل می‌کند.

سؤال ۱۲

در تفسیر شهید مطهری، «زبان حال» در تسبیح موجودات به چه معناست؟

الف) تسبیحی که با نیت و اراده انجام می‌شود
ب) تسبیحی که با رفتار و حالت موجودات بیان می‌شود
ج) تسبیحی که فقط در عالم ملکوت شنیده می‌شود
د) تسبیحی که با الفاظ خاص انجام می‌شود

✅ پاسخ صحیح: ب) تسبیحی که با رفتار و حالت موجودات بیان می‌شود

📘 استناد از متن:
«زبان حال اين است كه يك موجودى… حالتى پيدا مى‏كند كه با اين كه دهانش بسته است اما وضعش دارد با آدم حرف مى‏زند.»

📝 شرح:
زبان حال، بی‌نیاز از واژه‌هاست. مثل گل که با شکفتن، زیبایی خالق را فریاد می‌زند، یا باران که با ریزش، رحمت خدا را نشان می‌دهد. این زبان، زبان بی‌زبانان است.

سؤال ۱۳

در نگاه عارفانه شهید مطهری، چرا ضمیر «هُمْ» در «لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ» مهم است؟

الف) چون نشان‌دهنده شعور و شخصیت موجودات است
ب) چون فقط برای انسان‌ها به کار می‌رود
ج) چون به معنای جمع مؤنث است
د) چون اشاره به فرشتگان دارد

✅ پاسخ صحیح: الف) چون نشان‌دهنده شعور و شخصیت موجودات است

📘 استناد از متن:
«ضمير را ضمير اشخاص آورده، يعنى مى‏خواهد بگويد كه همه اشياء از يك نظر اشخاص‏اند [و شعور دارند.]»

📖 ترجمه آیه:
«ولی شما تسبیح آن‌ها را درنمی‌یابید.» (اسراء: ۴۴)

📝 شرح:
استفاده از ضمیر «هُمْ» برای اشیاء، نشان‌دهنده آن است که قرآن برای همه موجودات نوعی شعور و شخصیت قائل است. این نگاه، هستی را آگاه، زنده و در حال گفت‌وگو با خداوند می‌بیند.

سؤال ۱۴

در تفسیر شهید مطهری، چرا تسبیح موجودات را نمی‌فهمیم؟

الف) چون گوش ما قادر به شنیدن آن نیست
ب) چون فهم ما هنوز به آن سطح نرسیده است
ج) چون فقط پیامبران آن را می‌فهمند
د) چون در عالم دیگر قابل درک است

✅ پاسخ صحیح: ب) چون فهم ما هنوز به آن سطح نرسیده است

📘 استناد از متن:
«نه تنها نمى‏شنويد بلكه نمى‏فهميد، فهم نمى‏كنيد، هنوز فهمتان كوتاه است.»

📝 شرح:
قرآن ما را به درک حقیقتی فراتر از حواس دعوت می‌کند. تسبیح موجودات، حقیقتی است که باید با دل و شهود فهمید، نه با گوش و چشم. این دعوتی است به تعالی فهم انسان.

سؤال ۱۵

در نگاه شهید مطهری، چرا تسبیح موجودات فقط زبان حال نیست؟

الف) چون قرآن از واژه «تفهم» استفاده کرده است
ب) چون موجودات دارای شعور واقعی‌اند
ج) چون تسبیح آن‌ها آگاهانه و هدفمند است
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«تفسير دوم… مى‏گويد قرآن بالاتر از اين را مى‏گويد، چون در ادامه آيه مى‏فرمايد: وَ لكِنْ لا تَفْقَهونَ تَسْبيحَهُمْ.»

📝 شرح:
تسبیح موجودات، نه‌تنها زبان حال، بلکه شعورمند، آگاهانه و هدفمند است. این نگاه، هستی را به ارکستری از آگاهی و ستایش تبدیل می‌کند که انسان باید کوششی کند تا آن را بشنود.

سؤال ۱۶

در تفسیر شهید مطهری، چرا پرندگان در آیه «وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ» ذکر شده‌اند؟

الف) چون پرواز آن‌ها نماد تسبیح است
ب) چون شعور آن‌ها از سایر حیوانات بیشتر است
ج) چون فقط آن‌ها نماز دارند
د) چون فقط آن‌ها در آسمان‌اند

✅ پاسخ صحیح: الف) چون پرواز آن‌ها نماد تسبیح است

📘 استناد از متن:
«آيا تسبيح مرغان را در حالى كه در اوج آسمان صف كشيده‏اند نديدى؟»

📖 ترجمه آیه:
«و پرندگان در حال صف، هر یک نماز و تسبیح خود را می‌داند.» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
پرواز هماهنگ پرندگان، صف‌کشیدن در آسمان، و نظم شگفت‌انگیزشان، همه جلوه‌هایی از تسبیح‌اند. این پرواز، پرواز به سوی خالق است؛ پروازی آگاهانه و پر از ستایش.

سؤال ۱۷

در نگاه شهید مطهری، چرا قرآن تسبیح را با «حمد» همراه کرده است؟

الف) چون تسبیح بدون حمد ناقص است
ب) چون شناخت خدا هم نفی است و هم اثبات
ج) چون حمد، بیان صفات کمال است
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«ثناى الهى هميشه نفى است و اثبات. نفى‏اش همين است: منزّه است از …، ولى «حمد» توصيف پروردگار است به صفات اثباتى.»

📖 ترجمه آیه:
«هیچ چیزی نیست مگر آنکه با ستایش، خدا را تسبیح می‌گوید.» (اسراء: ۴۴)

📝 شرح:
تسبیح یعنی نفی نقص، و حمد یعنی اثبات کمال. این دو با هم، شناختی جامع از خداوند می‌سازند. مثل «لا اله الا الله» که هم نفی دارد و هم اثبات.

سؤال ۱۸

در تفسیر شهید مطهری، چرا سجده خورشید و ماه در قرآن ذکر شده است؟

الف) چون آن‌ها هم دارای شعورند
ب) چون سجده آن‌ها نماد خضوع تکوینی است
ج) چون عمل انسان‌ها نماینده خضوع آن‌هاست
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«قرآن مى‏گويد همه موجودات خدا را سجود مى‏كنند، خورشيد و ماه و ستاره هم خدا را سجود مى‏كنند…»

📝 شرح:
سجده خورشید و ماه، یعنی خضوع کامل در برابر نظام الهی. آن‌ها با حرکت دقیق و بی‌نقص خود، در حال عبادت‌اند. این سجده، نه با پیشانی، بلکه با وجودشان است.

سؤال ۱۹

در نگاه شهید مطهری، چرا قرآن تسبیح موجودات را معمایی حل‌نشدنی نمی‌داند؟

الف) چون هدف قرآن، دعوت به تفکر است
ب) چون انسان باید تلاش کند تا بفهمد
c) چون فهم آن ممکن است، هرچند دشوار
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«قرآن اين را مى‏گويد براى اين كه ما تلاش كنيم تا به اين حقيقت برسيم و اين

با کمال میل، یدالله عزیز 🌟
در ادامه، ۱۰ سؤال دیگر از مجموعه ۳۰ تست فاخر، مستند و خلاقانه بر اساس تفسیر سوره نور (جلسه دهم) از شهید مطهری را تقدیم می‌کنم. این بخش نیز همچون قبل، همراه با استناد مستقیم، ترجمه آیات و شرحی شیوا و الهام‌بخش است.

سؤال ۲۰

در تفسیر شهید مطهری، چرا «گلستان سعدی» را مثال حمد و تسبیح آورده است؟

الف) چون سعدی اهل عرفان بوده است
ب) چون هر اثر هنری، حمد و تسبیح مؤثر خود است
ج) چون گلستان سعدی درباره توحید است
د) چون سعدی به زبان حال سخن می‌گوید

✅ پاسخ صحیح: ب) چون هر اثر هنری، حمد و تسبیح مؤثر خود است

📘 استناد از متن:
«گلستان سعدى هم سعدى را حمد مى‏كند، يعنى به زبان حال مى‏گويد بارك‏اللَّه به آن كه چنين اثر فوق‏العاده‏اى را ايجاد كرده.»

📝 شرح:
همان‌گونه که گل، زیبایی باغبان را نشان می‌دهد، هر اثر هنری نیز به زبان حال، خالق خود را می‌ستاید. گلستان سعدی، با زیبایی و حکمتش، حمد سعدی است؛ همچون هستی که حمد خداوند است.

سؤال ۲۱

در نگاه شهید مطهری، چرا «نماز باران» معنای عمیقی دارد؟

الف) چون باران با ریزش خود، اطاعت امر الهی می‌کند
ب) چون باران در قرآن نماد رحمت است
ج) چون باران در ادبیات فارسی مقدس است
د) چون باران فقط در زمان پیامبران می‌بارید

✅ پاسخ صحیح: الف) چون باران با ریزش خود، اطاعت امر الهی می‌کند

📘 استناد از متن:
«باران كه مى‏ريزد، ريزش باران نماز باران است؛ چون روح و حقيقت نماز چيزى جز تسليم بودن [در مقابل‏] امر حق نيست.»

📝 شرح:
باران، با ریزش خود، بی‌هیچ تردید و تأخیر، فرمان الهی را اجرا می‌کند. این اطاعت بی‌چون‌وچرا، همان نماز تکوینی است. هر قطره، رکوعی است در برابر عظمت پروردگار.

سؤال ۲۲

در تفسیر شهید مطهری، چرا «مولوی» تسبیح موجودات را حقیقی می‌داند؟

الف) چون عارفان به شهود باطنی رسیده‌اند
ب) چون قرآن از شعور موجودات سخن گفته است
ج) چون عرفا به زبان حال بسنده نمی‌کنند
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«مولوى كه مرد عارفى است… مى‏گويد واقعاً موجودات جهان خداى خودشان را مى‏فهمند و درك مى‏كنند و مى‏شناسند و تسبيح و حمد مى‏كنند.»

📝 شرح:
مولوی، با نگاهی شهودی، هستی را سرشار از آگاهی و ستایش می‌بیند. در نگاه او، ذرات عالم نه‌تنها زبان حال دارند، بلکه با شعور و عشق، خدا را می‌ستایند.

سؤال ۲۳

در تفسیر شهید مطهری، چرا «صَلَّتِ السَّماءُ بِدَوَرانِها» تعبیر زیبایی است؟

الف) چون نماز آسمان، اطاعت از فرمان الهی است
ب) چون حرکت آسمان، عبادت تکوینی است
ج) چون فارابی نماز را اطاعت بی‌چون‌وچرا می‌داند
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«فارابى… مى‏گويد: صَلَّتِ السَّماءُ بِدَوَرانِها… چون روح و حقيقت نماز چيزى جز تسليم بودن [در مقابل‏] امر حق نيست.»

📝 شرح:
حرکت آسمان‌ها، نه تصادفی است و نه بی‌هدف؛ بلکه اطاعت محض از فرمان الهی است. این حرکت، همان نماز آسمان است؛ بی‌کلام، اما پر از معنا.

سؤال ۲۴

در نگاه شهید مطهری، چرا لباس و ژست انسان‌ها «زبان‌دار» است؟

الف) چون ظاهر انسان، بازتاب درون اوست
ب) چون رفتار انسان، پیام دارد
ج) چون انسان با زبان بی‌زبان، خود را معرفی می‌کند
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«بعضى از لباسها و بعضى از ژستها زبان‏دار است… خود ژست و خود لباس مى‏گويد من چنينم.»

📝 شرح:
انسان‌ها، حتی بدون سخن گفتن، با ظاهر، رفتار و پوشش خود پیام می‌فرستند. این زبان بی‌زبان، همان زبان حال است که قرآن درباره موجودات نیز به آن اشاره دارد.

سؤال ۲۵

در تفسیر شهید مطهری، چرا «مرغان» در کنار انسان‌ها و فرشتگان ذکر شده‌اند؟

الف) چون آن‌ها نیز دارای شعور و آگاهی‌اند
ب) چون تسبیح آن‌ها نیز آگاهانه است
ج) چون قرآن شعور آن‌ها را تأیید کرده است
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«مرغان را هم داخل كرده است… پس معلوم مى‏شود در عالم مرغان هم يك حسابى هست كه ما وارد نيستيم و نمى‏دانيم.»

📖 ترجمه آیه:
«و پرندگان در حال صف، هر یک نماز و تسبیح خود را می‌داند.» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
ذکر پرندگان در کنار انسان‌ها و فرشتگان، نشان‌دهنده شعور و آگاهی آن‌هاست. پروازشان، صف‌بندی‌شان، و نظمشان، همه نشانه‌هایی از تسبیح آگاهانه است.

سؤال ۲۶

در نگاه شهید مطهری، چرا «تسبيح تكوينى» اهمیت دارد؟

الف) چون نشان‌دهنده اطاعت ذاتی موجودات است
ب) چون زبان حال، پیام معنوی دارد
ج) چون هر موجودی با وجودش خدا را می‌ستاید
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«مخلوقات به زبان تكوين، خدا را تسبيح و حمد مى‏كنند و هر اثرى حمدگو و تسبيح‏گوى مؤثّر خودش است.»

📝 شرح:
تسبيح تكوينى، یعنی ستایش خداوند با ذات و وجود. هر ذره، با بودنش، خدا را می‌ستاید. این تسبیح، بی‌نیاز از واژه‌هاست و در سکوت هستی جاری است.

سؤال ۲۷

در تفسیر شهید مطهری، چرا «وجهه ملكوتى» موجودات مهم است؟

الف) چون در آن وجهه، موجودات زنده و شاعرند
ب) چون آن وجهه، محل تسبیح حقیقی است
ج) چون ظاهر موجودات، همه حقیقت آن‌ها نیست
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«هر موجودى… دو وجهه و دو رو دارد: يك رو به اين جهان دارد كه در اين رو مرده است، و يك رو به جهان ديگر دارد… كه در آن رو هر موجودى زنده و شاعر است.»

📝 شرح:
ظاهر موجودات، تنها بخشی از حقیقت آن‌هاست. در وجهه ملکوتی، هر ذره زنده، آگاه و در حال تسبیح است. این وجهه، همان بعد روحانی و نادیدنی هستی است.

سؤال ۲۸

در تفسیر شهید مطهری، چرا «سُبْحانَ اللَّه» نفی است و «الْحَمْدُ لِلَّه» اثبات؟

الف) چون شناخت خدا، هم نفی نقص است و هم اثبات کمال
ب) چون توحید، ترکیبی از نفی و اثبات است
ج) چون تسبيح، تنزيه است و تحميد، ستايش
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«ثناى الهى نظير اقرار به توحيد است كه مجموع نفى و اثبات است… تسبيح يعنى تنزيه… ولى «حمد» توصيف پروردگار است به صفات اثباتى.»

📝 شرح:
شناخت خدا، تنها با نفی صفات مخلوقانه کافی نیست؛ باید صفات کمالی او را نیز شناخت. «سبحان‌الله» یعنی خدا از هر نقصی منزّه است، و «الح

با افتخار، یدالله عزیز 🌟
در ادامه، سؤالات ۲۸ تا ۳۰ از مجموعه تست‌های فاخر، مستند و خلاقانه بر اساس تفسیر سوره نور (جلسه دهم) از شهید مطهری را تقدیم می‌کنم. این سه سؤال پایانی نیز همچون قبل، همراه با استناد مستقیم، ترجمه آیه و شرحی شیوا و الهام‌بخش هستند.

سؤال ۲۸ (ادامه کامل‌شده)

در تفسیر شهید مطهری، چرا «سُبْحانَ اللَّه» نفی است و «الْحَمْدُ لِلَّه» اثبات؟

الف) چون شناخت خدا، هم نفی نقص است و هم اثبات کمال
ب) چون توحید، ترکیبی از نفی و اثبات است
ج) چون تسبيح، تنزيه است و تحميد، ستايش
د) همه موارد بالا

✅ پاسخ صحیح: د) همه موارد بالا

📘 استناد از متن:
«ثناى الهى نظير اقرار به توحيد است كه مجموع نفى و اثبات است… تسبيح يعنى تنزيه… ولى «حمد» توصيف پروردگار است به صفات اثباتى.»

📖 ترجمه آیه:
«هیچ چیزی نیست مگر آنکه با ستایش، خدا را تسبیح می‌گوید.» (اسراء: ۴۴)

📝 شرح:
شناخت خدا، تنها با نفی صفات مخلوقانه کافی نیست؛ باید صفات کمالی او را نیز شناخت. «سبحان‌الله» یعنی خدا از هر نقصی منزّه است، و «الحمد لله» یعنی خداوند سرچشمه همه کمالات است. این دو با هم، توحید ناب را می‌سازند.

سؤال ۲۹

در تفسیر شهید مطهری، چرا قرآن تسبیح موجودات را با «علم» همراه کرده است؟

الف) چون تسبیح آن‌ها آگاهانه و شعورمندانه است
ب) چون موجودات فقط به زبان حال تسبیح می‌کنند
ج) چون علم، مخصوص انسان‌هاست
د) چون خداوند علم را به همه موجودات داده است

✅ پاسخ صحیح: الف) چون تسبیح آن‌ها آگاهانه و شعورمندانه است

📘 استناد از متن:
«كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ… يعنى همه اينها به نماز و تسبيح خود آگاهند.»

📖 ترجمه آیه:
«هر یک [از موجودات] نماز و تسبیح خود را می‌داند، و خدا به آنچه می‌کنند آگاه است.» (نور: ۴۱)

📝 شرح:
علم به تسبیح، یعنی شعور و آگاهی. این آیه نشان می‌دهد که تسبیح موجودات، نه‌تنها طبیعی و تکوینی، بلکه آگاهانه و هدفمند است. هستی، نه‌تنها زیباست، بلکه داناست.

سؤال ۳۰

در نگاه شهید مطهری، هدف قرآن از بیان تسبیح موجودات چیست؟

الف) بیان یک حقیقت غیرقابل فهم
ب) ایجاد حیرت در انسان
ج) دعوت به تلاش برای فهم حقیقت
د) اثبات برتری موجودات بر انسان

✅ پاسخ صحیح: ج) دعوت به تلاش برای فهم حقیقت

📘 استناد از متن:
«قرآن اين را مى‏گويد براى اين كه ما تلاش كنيم تا به اين حقيقت برسيم و اين حقيقت را به اندازه ظرفيت خودمان كشف كنيم و بفهميم.»

📝 شرح:
قرآن، تسبیح موجودات را نه برای حیرت‌زده کردن انسان، بلکه برای بیدار کردن او بیان می‌کند. این آیات، دعوتی‌اند به تفکر، شهود و تلاش برای فهم حقیقتی که در دل هستی جاری است.

🧾 پاسخنامه نهایی (سؤالات ۱ تا ۳۰)

شماره سؤال پاسخ صحیح
۱ ب
۲ ج
۳ الف
۴ ج
۵ ج
۶ ب
۷ ب
۸ ج
۹ د
۱۰ الف
۱۱ د
۱۲ ب
۱۳ الف
۱۴ ب
۱۵ د
۱۶ الف
۱۷ د
۱۸ د
۱۹ د
۲۰ ب
۲۱ الف
۲۲ د
۲۳ د
۲۴ د
۲۵ د
۲۶ د
۲۷ د
۲۸ د
۲۹ الف
۳۰ ج

اگر مایل باشید، می‌توانم این مجموعه را به قالب HTML برای آزمون آنلاین تبدیل کنم، یا نسخه‌ای قابل چاپ برای استفاده در کلاس یا آزمون رسمی آماده کنم. فقط کافی‌ست اشاره کنید 🌿

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*